جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شهداى خارج از معرکه

زمان مطالعه: 3 دقیقه

س – اگر رزمنده‏اى در معرکه تیر بخورد اما همانجا کشته نشود، بلکه در آمبولانس یا بیمارستان به لقاءالله بپیوندد، آیا این هم غسل و کفن ندارد؟

ج – اگر در محدوده‏ى تیررس دشمن (جبهه) در داخل آمبولانس یا در بیرون ماشین جان سپرده، غسل و کفن ساقط است ولى اگر در خاج محدوده‏ى مزبور جان بسپارد، غسل و کفن دارد. (1).

س -1- چنانچه فردى در بجهه شهید گردد آیا غسل بر او واجب است یا خیر؟ اگر زخمى شود و در بیمارستان فوت شود مسئله چه صورتى پیدا مى‏کند آیا با شهید شدن در صحنه عملیات تفاوت دارد؟ 2 – چنانچه فردى به بدن شهیدى که در صحنه عملیاتى شهید گردیده دست بزند آیا غسل مس میت بر او واجب است یا خیر؟ اگر زخمى شود و بعدا خارج از صحنه شهید گردد چطور؟ در موقع دفع شهید آیا کفن و نماز بر او واجب است یا مستحب؟

ج – 1 – شهید در جبهه غسل ندارد ولى کسانى که زنده بیرون آورده مى‏شوند و در خارج جبهه به شهادت مى‏رسند باید غسل داده شوند هرچند شهید محسوب‏اند 2 – هر جا شهید غسل ندارد مسل او هم سبب غسل نمى‏شود و با لباس خودش بعد از نماز میت

دفن مى‏شود. (2).

س – اشخاصى که در جبهه و صحنه نبرد یا به وسیله‏ى ترورها به افتخار شهادت نایل مى‏شوند، آیا احتیاج به غسل و کفن دارند یا خیر؟ و آیا مس بدن شهدا احتیاج به غسل مس میت دارد یا خیر؟

ج – شهید اگر در جبهه به شهادت رسیده غسل و کفن ندارد و مس او موجب غسل نمى‏شود و اگر در غیر جبهه به شهادت رسیده غسل و کفن دارد و به مس او غسل واجب است. (3).

س – در تحریرالوسیله دنبال ساقط بودن غسل از شهید فرموده‏اید: «و یلحق به المقتول فى حفظ بیضة الاسلام«، چه افرادى مشمول این الحاق هستند آیا مروجین دین یا پاسداران و یا افرادى که براى جهاد سازندگى در دهات و شهرها شهید مى‏شوند محلق به شهیدند یا خیر؟

ج – مقصود شهداى معرکه در دفاع از اسلام و مسلمین هستند مانند شهداى در معرکه جنگ تحمیلى، و اشخاص نامبرده در احکام ملحق به شهید نیستند. (4).

س – کسى که بر اثر بمباران شهرها توسط دشمن به شهادت مى‏رسد غسل دادنش لازم است یا خیر؟

ج – اگرچه اجر شهید دارد ولى غسل و کفن او ساقط نیست. (5).

س – مقدار زمینى را رزمندگان اسلام از دست مزدوران عراقى آزاد کرده‏اند، در آن زمین، عراقیها مین کار گذاشته بودند و یک جوان رزمنده وقتى مى‏خواست مینها را خنثى کند، بر اثر انفجار کشته مى‏شود. با توجه به این که این میدان دور از تیررس

دشمن بود و همچنین آن رزمنده، مینها را به خاطر این خنثى مى‏کرد که به عنوان محیط آموزشى از آن استفاده شود و یا کشاورزان در آن کشاورزى کنند. آیا ایشان شهید محسوب است؟

ج – در فرض مزبور غسل و کفن شود، هرچند شهید محسوب است، ان شاء الله (1).

س – افرادى که در حین رزم و یا موقع پیشروى بواسطه‏ى افتادن در آب یا حادثه‏اى دیگر، مثل تصادف ماشین و پرت شدن از کوه و یا موتور کشته مى‏شوند، حکم غسل و کفن آنها چیست؟

ج – ثواب شهید دارند، ولى غسل و کفن ساقط نیست. (5).

س – طى پیشامدى یکى از برادران تخریب جهت پاکسازى به منطقه‏اى دور از معرکه به عنوان خنثى کننده‏ى مین عازم مى‏شود و در این میان سهوا پایش به مین اصابت کرده و به شهادت رسیده است و گویا برادر شهیدمان بدون غسل و کفن دفن گردیده است نظر شما در این باره چیست؟

ج – صحیح است و در فرض مزبور غسل و کفن ساقط است. (6).

س – اگر کسى در پشت جبهه‏ى مقدم مانند برادران جهادگر، توسط رژیم صدام کافر کشته شود، شهید است یا خیر؟ پاداش او چگونه است؟

ج – ثواب شهید دارد و مقدار اجر تابع معرفت است. (6).

س – در زمان اوج‏گیرى انقلاب اسلامى در ماه محرم مصادف با سال 1357 عده‏اى از

جوانان این محل به دنبال فرمان شما، در یکى از محلات تظاهرات کردند و عده‏اى از فرقه‏ى ضاله‏ى بهائیت که ایادى رژیم شاه بودند، با تدارکات قبلى و حساب شده، آنها را به رگبار بسته و شهید نمودند؛ اکنون افراد ناآگاه، شهداى این صحنه را شهید نمى‏دانند، آیا شهید هستند یا خیر؟

ج – در اجر و ثواب، فرقى بین شهداى پیش از انقلاب و شهداى بعد از انقلاب و شهداى در جبهه‏ى جنگ تحمیلى نیست. (7).


1) استفتائآت جلد 1 ص 505.

2) استفتائآت جلد 1 ص 78-79.

3) استفتائآت جلد 1 ص 79.

4) استفتائآت جلد 1 ص 79-80.

5) استفتائآت جلد 1 ص 83.

6) استفتائآت جلد 1 ص 82.

7) استفتائآت جلد 1 ص 519.