جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قیام عاشورا اسوه آزادگان

زمان مطالعه: 9 دقیقه

مصائب ما در مقایسه با حوادث عاشورا چیزى نیست

ناراحت و نگران نشوید، مضطرب نگردید، ترس و هراس را از خود دور کنید، شما

پیرو پیشوایانى هستید که در برابر مصائب و فجایع صبر و استقامت کردند که آنچه ما امروز مى‏بینیم نسبت به آن چیزى نیست. پیشوایان بزرگوار ما، حوادثى چون روز عاشورا و شب یازدهم محرم را پشت سر گذاشته‏اند و در راه دین خدا یک چنان مصائبى را تحمل کرده‏اند. شما امروز چه مى‏گویید؟ از چه مى‏ترسید؟ براى چه مضطربید؟ عیب است براى کسانى که ادعاى پیروى از حضرت امیر (ع) و امام حسین (ع) را دارند در برابر این نوع اعمال رسوا و فضاحت‏آمیز دستگاه حاکمه خود را ببازند. (1).

تاریخ فروردین 42

نهضت ما به پیروزى نهضت حسینى بود

نهضت دوازده محرم و پانزده خرداد در مقابل کاخ ظلم شاه و اجانب به پیروى از نهضت مقدس حسینى چنان سازنده و کوبنده بود که مردانى مجاهد و فداکار تحویل جامعه داد که با تحرک و فداکارى روزگار را بر ستمکاران و خائنان سیاه نمودند و ملت بزرگ را چنان هشیار و متحرک و پیوسته کرد که خواب را از چشم بیگانه و بیگانه‏پرستان ربود و حوزه‏هاى علمیه و دانشگاه و بازارها را به صورت دژ مدافع از عدالتخواهى و از اسلام و مذهب مقدس درآورد. (2).

تاریخ 2 / 11 / 56

مگر خون ما رنگین‏تر از خون سیدالشهداء است

سیدالشهدا سلام الله علیه وقتى مى‏بیند که یک حاکم ظالمى، جائرى در بین مردم دارد حکومت مى‏کند، تصریح مى‏کند حضرت که اگر کسى ببیند که حاکم جائرى در بین مردم حکومت مى‏کند، ظلم دارد به مردم مى‏کند باید مقابلش بایستد و جلوگیرى کند هرقدر که مى‏تواند با چند نفر با چندین نفر… مگر خون ما رنگین‏تر از خون سیدالشهدا است؟ ما چرا بترسیم از اینکه خون بدهیم یا اینکه جان مى‏دهیم؟ آن هم در ماجراى دفع سلطان جائرى که مى‏گفت مسلمانم. مسلمانى یزید هم مثل مسلمانى شاه بود، اگر بهتر نبود بدتر نبود، لکن چون با ملت اینطور مى‏کرد و مردى بود متعدى و ظالم و ملت را

مى‏خواست زیر بار اطاعت خودش بى‏جهت ببرد، سیدالشهدا لازم دید که سلطان جائر را سراغش برود ولو اینکه جان بدهد. (3).

تاریخ 3 / 8 / 57

امام حسین (ع) قیام علیه حکومت جابرانه را به ما آموخت

[سیدالشهدا] امام مسلمین به ما آموخت که در حالى که ستمگر زمان بر مسلمین حکومت جابرانه مى‏کند، در مقابل او اگرچه قواى شما ناهماهنگ باشد بپا خیزید و استنکار کنید، اگر کیان اسلام را در خطر دیدید، فداکارى کنید و خون نثار نمایید. (4).

تاریخ 1 / 9 / 57

مسئله ما همان است که سیدالشهدا بر سر آن جان فدا کرد

امروز مطلب مهم است، از مهماتى است که جان باید پایش داد. همان مهمى است که سیدالشهدا جانش را داد برایش، همان مهمى است که پیغمبر اسلام بیست و سه سال زحمت برایش کشید، همان مهمى است که حضرت امیر سلام الله علیه هجده ماه با معاویه جنگ کرد، در صورتى که معاویه دعوى اسلام مى‏کرد و چه و چه، جنگش چه بود؟ براى اینکه یک سلطان جائر بود براى اینکه یک دستگاه جائر بود، باید به زمینش بزند. آنقدر از اصحاب بزرگوارش را به کشتن داد، آنقدر از اینها را هم کشت، براى چه؟ براى اینکه اقامه بحق بکند، اقامه عدل بکند. (5).

تاریخ 13 / 11 / 57

ما که از سیدالشهدا بالاتر نیستیم

ما که از سیدالشهدا بالاتر نیستیم، آن وظیفه‏اش را عمل کرد، کشته هم شد! ما هم وظیفه‏مان را عمل مى‏کنیم. (6).

تاریخ 29 / 1 / 58

شعار کل یوم عاشورا سرمشق امت ماست

خاطره تلخ 17 شهریور 57 و خاطره تلخ روزهاى بزرگى که بر امت گذشت، میوه شیرین سرنگونى کاخهاى استبداد و استکبار و جایگزینى پرچم جمهورى عدل اسلامى را به بار آورد. مگر نه آن است که دستور آموزنده «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» باید سرمشق امت اسلامى باشد. قیام همگانى در هر روز و در هر سرزمین عاشورا قیام عدالتخواهان با عددى قلیل و ایمانى عشقى بزرگ در مقابل ستمگران کاخ‏نشین مستکبران غارتگر بود، و دستور آن است که این برنامه سرلوحه زندگى امت در هر روز و در هر سرزمین باشد، روزهایى که بر ما گذشت عاشوراى مکرر بود و میدانها و خیابانها و کوى و برزنهایى که خون فرزندان اسلام در آن ریخت، کربلاى مکرر و این دستور آموزنده تکلیفى است و مژده‏اى؛ تکلیف از آن جهت که مستضعفان اگرچه با عده‏اى قلیل علیه مستکبران، گرچه با ساز و برگ مجهز و قدرت شیطانى عظیم، مأمورند چونان سرور شهیدان قیام کنند. و مژده که شهیدان ما را در شمار شهیدان کربلا قرار داده است، و مژده که شهادت رمز پیروزى است. 17 شهریور مکرر عاشورا و میدان شهدا مکرر کربلا و شهداى ما مکرر شهداى کربلا و مخالفان ملت ما مکرر یزید و وابستگان او هستند. کربلا کاخ ستمگرى را با خون در هم کوبید کربلاى ما کاخ سلطنت شیطانى را فروریخت. اکنون وقت آن است که ما وارثان این خونها هستیم و بازماندگان جوانان و شهداى به خون خفته هستیم از پاى ننشینیم تا فداکارى آنان را به ثمر برسانیم و با اراه مصمم و مشت محکم بقایاى رژیم ستمکار و توطئه‏گران جیره‏خوار شرق و غرب را در زیر پاى شهداى فضیلت دفن کنیم. (7).

تاریخ 17 / 6 / 58

همه سرزمینها کربلاست

این کلمه «کل یوم عاشورا و کل أرض کربلا» یک کلمه بزرگى است که اشتباهى از او مى‏فهمند، آنها خیال مى‏کنند که – یعنى آنها خیال مى‏کنند که – یعنى هر روز باید گریه کرد لکن این محتوایش غیر از این است کربلا چه کرد، ارض کربلا در روز عاشورا چه نقشى را

بازى کرد، همه زمینها باید اینطور باشد، نقش کربلا این بود که سیدالشهدا سلام الله علیه با چند جنگ کرد، عدد معدود آمدند کربلا و ایستادند در مقابل ظلم یزید و در مقابل دولت جبار، در مقابل امپراطور زمان ایستادند و فداکارى کردند و کشته شدند، ولکن ظلم را قبول نکردند و شکست دادند یزید را. همه جا باید اینطور باشد و همه روز هم باید اینطور باشد، همه روز باید ملت ما این معنا را داشته باشد که امروز روز عاشورا است و ما باید مقابل ظلم بایستیم همین جا هم کربلاست و باید نقش کربلا را ما پیاده کنیم، انحصار به یک زمین ندارد، انحصار به یک افراد، نمى‏شود، قضیه کربلا منحصر جمعیت هفتاد و چند نفرى و یک زمین کربلا نبوده، همه زمینها باید این نقش را ایفا کنند و همه روزها، غفلت نکنند ملتها از اینکه باید همیشه مقابل ظلم بایستند. (8).

تاریخ 4 / 7 / 57

نه گفتن در مقابل امپراطورى ظالمانه باید محفوظ بماند

دستور است این، دستور عمل امام حسین سلام الله علیه، دستور است براى همه: «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» دستور است به اینکه هر روز و در هر جا باید همان نهضت را ادامه بدهید، همان برنامه را، امام حسین با عده‏ى کم همه چیزش را فداى اسلام کرد، مقابل یک امپراطورى بزرگ ایستاد و گفت هر روز باید در هر جا این «نه» محفوظ بماند. (9).

تاریخ 30 / 7 / 58

شهادت‏طلبان ما خاطره شب عاشورا را زنده مى‏کنند

اکنون ملت ما دریافته‏اند است که «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا«. مجالس حال و دعاى اینان شب عاشوراهاى اصحاب سیدالشهدا را در دل زنده مى‏کند. (10).

تاریخ 10 / 1 / 61

اگر عاشورا نبود نهضت 15 خرداد هم نبود

ملت عظیم‏الشأن در سالروز شوم این فاجعه (11) انفجارآمیزى که مصادف با پانزده خرداد 42 بود با الهام از عاشورا آن قیام کوبنده را به بارآورد، اگر عاشورا و گرمى و شور انفجارى آن نبود، معلوم نبود چنین قیامى بدون سابقه و سازماندهى واقع مى شد. واقعه عظیم عاشورا از 61 هجرى تا خرداد 1361 و از آن تا قیام عالمى بقیةالله ارواحنا لقمدمه الفداء در هر مقطع، انقلاب ساز است. (12).

تاریخ 15 / 3 / 61

ما باید روز فداکارى سیدالشهدا حساب کنیم

در حالى که شهادت حضرت سیدالشهدا از همه خسارتها بالاتر بود ولى چون او مى‏دانست که چه مى‏کند و کجا مى‏رود و هدفش چیست، فداکارى کرد و شهید شد و ما هم باید روى آن فداکاریها حساب کنیم که سیدالشهدا چه کرد و چه بساط ظلمى را به هم زد و ما هم چه کرده‏ایم! (13).

تاریخ 22 / 7 / 61

سیدالشهدا آموخت به ما که از قلت عدد نترسیم

حضرت سیدالشهدا سلام الله علیه به همه آموخت که در مقابل ظلم، در مقابل ستم، در مقابل حکومت جائر چه باید کرد. با اینکه از اول مى‏دانست که در این راه که مى‏رود راهى است که باید همه اصحاب خودش و خانواده خودش را فدا کند و این عزیزان اسلام را براى اسلامى قربانى کند، لکن عاقبتش را هم مى‏دانست… علاوه بر این، در طول تاریخ آموخت به همه که راه همین است. از قلت عدد نترسید، عددکار پیش نمى‏برد، کیفیت اعداد، کیفیت جهاد اعداء مقابل اعداء آن است که کار را پیش مى‏برد. افراد ممکن است خیلى زیاد باشند لکن در کیفیت ناقص باشند یا پوچ. و افراد ممکن است کم باشند لکن

در کیفیت توانا باشند و سرافراز. (14).

تاریخ 25 / 7 / 61

فداکارى در میدان و تبلیغ در خارج میدان را به ما آموختند

سیدالشهدا و اصحاب او و اهل‏بیت او آموختند تکلیف را، فداکارى در میدان، تبلیغ در خارج میدان. همان مقدارى که فداکارى حضرت، ارزش پیش خداى تبارک و تعالى دارد و در پیشبرد نهضت حسین سلام الله علیه کمک کرده است، خطبه‏هاى حضرت سجاد (ع) و حضرت زینب (س) هم به همان مقدار یا قریب آن مقدار تأثیر داشته است. آنها به ما فهماندند که در مقابل جائر، در مقابل حکومت جور نباید زنها بترسند و نباید مردها بترسند. در مقابل یزید، حضرت زینب سلام الله علیها ایستاد و آن را همچو تحقیر کرد که بنى‏امیه در عمرشان همچون تحقیرى نشنیده بودند. (15) و صحبتهایى که در بین راه و در کوفه و در شام و اینها کردند و منبرى که حضرت سجاد سلام الله علیه رفت (16) و واضح کرد به اینکه قضیه، قضیه مقابله غیر حق با حق نیست. یعنى ما را بد معرفى کرده‏اند، سیدالشهداء را مى‏خواستند معرفى کنند که یک آدمى است که در مقابل حکومت وقت، خلیفه رسول الله ایستاده است. حضرت سجاد (ع) این مطلب را در حضور جمع فاش کرد و حضرت زینب (س) هم. تکلیف ماها را حضرت سیدالشهدا معلوم کرده است. در میدان جنگ از قلت عدد نترسید، از شهادت نترسید. هر مقدار که عظمت داشته باشد مقصود و ایده‏ى انسان به همان مقدار باید تحمل زحمت بکند.

حضرت سیدالشهدا از کار خودش به ما تعلیم کرد که در میدان وضع باید به چه جور باشد در خاج میدان وضع باید به چه جور باشد و باید آنهایى که اهل مبارزه مسلحانه هستند چه جور مبارزه بکنند و باید آنهایى که در پشت جبهه هستند چطور تبلیغ بکنند. کیفیت مبارزه را، کیفیت اینکه مبارزه بین یک جمعیت کم با جمعیت زیاد باید چطور باشد،

کیفیت اینکه قیام در مقابل یک حکومت قلدرى که همه جا را در دست دارد با یک عده معدود باید چطور باشد، اینها چیزهایى است که حضرت سیدالشهدا به ملت آموخته است و اهل‏بیت بزرگوار او و فرزند عالیمقدار او هم فهماند که بعد از اینکه آن مصیبت واقع شد باید چه کرد، باید تسلیم شد؟ باید تخفیف در مجاهده قائل شد؟ باید همانطورى که زینب سلام الله علیها در دنباله آن مصیبت بزرگى که «تصغر عنده المصائب» (17) ایستاد و در مقابل کفر و در مقابل زندقه صبحت کرد و هر جا موقع شد، مطلب را بیان کرد و حضرت على بن الحسین سلام الله علیه با آن حال نقاهت، آن طورى که شایسته است، تبلیغ کرد. (18).

تاریخ 25 / 7 / 61

جبهه‏هاى ما با عشق امام حسین گرم است

الان هم مى‏بینید که در جبهه‏ها وقتى که نشان مى‏دهند آنها را، همه با عشق امام حسین است که دارند جبهه‏ها را گرم نگه مى‏دارند. (19).

تاریخ 25 / 7 / 61

به تبعیت از امام حسین انقلاب را ضمانت نماییم

امام حسین علیه‏السلام با خون خود اسلام را زنده کرده شما به تبعیت از او انقلاب و اسلام را ضمانت نمایید. (20).

تاریخ 26 / 2 / 62

جوانان ما در همان راه سیدالشهدا فدا شدند

ما در عین حالى که جوانهاى بسیار لایق خودمان را، مردان کاردان خودمان را از دست دادیم لکن آن چیزى که به دست آوردیم ارزشش بیشتر از این معانى است. آنى است که

سیدالشهدا سلام الله علیه زن و فرزند خودش را فداى او کرده، آنى است که رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم زندگانى خودش را در راه او صرف کرد و ائمه معصومین ما در راه او آنهمه رنج دیدند. (21).

تاریخ 1 / 8 / 62


1) بیانات امام خمینى در مورد وظایف عموم مسلمین – صحیفه نور – جلد 1 – ص 38.

2) پیام امام خمینى به ملت ایران – صحیفه نور – جلد 2 – ص 11.

3) بیانات امام خمینى در مورد چهارم آبان – صحیفه نور – جلد 2 – ص 218.

4) پیام امام خمینى به ملت شجاع ایران – صحیفه نور – جلد 3 – ص 225.

5) بیانات امام خمینى در میان جمعى از روحانیون – صحیفه نور – جلد 5 – ص 16.

6) بیانات امام خمینى در دیدار با اعضاء کمیته‏هاى چهارده‏گانه انقلاب اسلامى – صحیفه نور – جلد 6 – ص 36.

7) پیام امام خمینى به ملت ایران صحیفه نور – جلد 9- ص 57.

8) بیانات امام خمینى در جمع اعضاى هیأت فاطمیون تهران صحیفه نور – جلد 9 – ص 202.

9) بیانات امام خمینى در جمع علماى غرب تهران صحیفه نور – جلد 10 – ص 31.

10) پاسخ امام خمینى به پیام فرماندهان نظامى -صحیفه نور – جلد 16 – ص 99.

11) منظور فاجعه شوم عاشورا است.

12) پیام امام خمینى به مناسبت سالرزو 15 خرداد صحیفه نور – جلد 16 – ص 179.

13) بیانات امام خمینى در جمع ائمه جمعه – صحیفه نور – جلد 17 – ص 54.

14) بیانات امام خمینى در جمع روحانیون قم و تهران صحیفه نور – جلد 17 – ص 58.

15) ر.ک. اللهوف على قتل الطفوف – سید بن طاوس: ص 181 همچنین با اندکى تفاوت در احتجاج – ابومنصور طبرسى؛ ج 2، ص 36 – 34.

16) ر.ک. کامل بهایى – عمادالدین طبرى: 300 و 301.

17) مصیبتهاى دیگر در کنار آن کوچک‏اند.

18) بیانات امام خمینى در جمع روحانیون قم و تهران صحیفه نور – جلد 17 – ص 59-60.

19) بیانات امام خمینى در جمع روحانیون قم و تهران – صحیفه نور – جلد 17 – ص 62.

20) بیانات امام خمینى در دیدار با وزیر، فرماندهان و اعضاى شوراى عالى سپاه – صحیفه نور – جلد 17 – ص 255.

21) بیانات امام خمینى در دیدار با وزیر صنایع سنگین و کارکنان آن وزارتخانه صحیفه نور – جلد 18 – ص 148.