جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قبل از اسلام

زمان مطالعه: 4 دقیقه

انبیا و اولیا، خونشان را براى حفظ مکتب دادند.

انبیا و اولیا و همه خونشان را دادند براى حفظ این، همه براى حفظ مکتبشان خونهایشان را دادند، چه انبیاى سابق و چه نبى اکرم که همه تاریخش را مى‏دانید، همه چیزشان را دادند براى اینکه حفظ بشود این مکتب و یک وقت اعوجاجى در آن پیدا نشود. (1).

تاریخ 17 / 4 / 1358

تمام انبیا براى اصلاح جامعه آمده‏اند.

تمام انبیا براى اصلاح جامعه آمده‏اند، تمام. و همه آنها این مسئله را داشتند که فرد باید فداى جامعه بشود. فرد هرچه بزرگتر باشد، بالاترین فرد که ارزشش بیشتر از هر چیز است در دنیا، وقتى که با مصالح جامعه معارضه کرد این فرد باید فدا بشود. (2).

تاریخ 18 / 6 / 1360

بت‏شکن جهان به ما آموخت که فرزند خود را فدا کنید و عید بگیرید

عیدى که انسانهاى آگاه را به یاد قربانگاه ابراهیمى مى‏اندازد، قربانگاهى که درس فداکارى و جهاد را در راه خدا بزرگ – را – به فرزندان آدم و اصفیا و اولیاى خدا مى‏دهد. عمق جنبه‏هاى توحیدى و سیاسى این عمل را جز انبیاى عظام و اولیاى کرام علیهم الصلوة

والسلام و خاصه عبادالله کس دیگرى نمى‏تواند ادراک کند. این پدر توحید و بت‏شکن جهان به ما و همه‏ى انسانها آموخت که قربانى در راه خدا پیش از آنکه جنبه توحیدى و عبادى داشته باشد جنبه‏هاى سیاسى و ارزشهاى اجتماعى دارد. به ما و همه آموخت که عزیزترین ثمره‏ى حیات خود را در راه خدا بدهید و عید بگیرید. خود و عزیزان خود را فدا کنید و دین خدا را و عدل الهى را برپا نمایید. به همه ما ذریه آدم فهماند که مکه و منى قربانگاه عاشقان است و اینجا محل نشر توحید نفى شرک؛ که دلبستگى به جان و عزیزان نیز شرک است. به فرزندان آدم درس آموزنده جهاد در راه حق را داد که از این مکان عظیم نیز فداکارى و از خود گذشتن را به جهانیان ابلاغ کنید. به جهانیان بگویید در راه حق و اقامه عدل الهى و کوتاه کردن دست مشرکان زمان باید سر از پا نشناخت و از هر چیزى حتى مثل اسماعیل ذبیح الله گذشت که حق جاودانه شود. (3).

تاریخ 12 / 6 / 1362

سیره انبیا بر مبارزه تا پاى جان بوده است

من نمى‏گویم به ما خسارت وارد نشد، اما ارزش ندارد که انسان ارزش انسانى خودش را، ارزش اسلام را حفظ بکند ولو اینکه شهید هم مى‏داد. البته پیغمبر هم شهید داد، انبیا هم همین طور. سیره‏ى انبیا بر این معنا بوده است، سیره‏ى بزرگان بر این معنا بوده است که معارضه مى‏کردند با طاغوت ولو اینکه زمین بخورند، ولو اینکه کشته بشوند و یا کشته بدهند. (4).

تاریخ 1 / 10 / 1362

سیره انبیا مبارزه تا مرز شهادت بوده است

پیغمبر هم شهید داد، انبیا هم همین طور. سیره‏ى انبیا بر این معنا بوده است، سیره‏ى بزرگان بر این معنا بوده است که معارضه مى‏کردند با طاغوت ولو اینکه زمین بخورند، ولو اینکه کشته بشوند و یا کشته بدهند. ارزش دارد که انسان در مقابل ظلم بایستد، در مقابل ظالم بایستد و مشتش را گره کند و توى دهنش بزند و نگذارد که اینقدر ظلم زیاد بشود،

این ارزش دارد. (5).

تاریخ 1 / 10 / 1362

ابراهیم (ع) قربانى کردن اسماعیل (ع) را ایثار نمى‏دانست

مسئله قربانى فرزند یک باب است که به حسب البته دید نوع بشر، مسئله مهمى است، لکن آن چیزى که مبدأ این عمل مى‏شود، آن چیزى که مقابله مابین پدر و پسر را در آن جامعه متحقق مى‏کند، این یک مسائل قلبى و روحى و معنوى است، فوق این مسائلى که ماها مى‏فهمیم، ما هم مى‏گوییم که ایثار کرد، قربانى کرد و واقعا این طور بوده است، خوب! مهم هم هست. لکن آیا در نظر ابراهیم (ع) هم ایثار بوده است؟ ابراهیم هم در نظرش این بوده است که حالا یک چیزى، تحفه‏اى مى‏برد پیش خدا؟ اسماعیل هم سلام الله علیه در نظرش بوده که یک جانفشانى دارد مى‏کند براى خدا؟ یا مسئله این نیست. این مسئله‏اى است که تا نفسانیت انسان هست، خودیت انسان هست، ایثار اسمش هست. من ایثار مى‏کنم در راه خدا فرزندم را، من ایثار مى‏کنم در راه خدا خودم را. این، براى ما مهم است و زیاد مهم است، براى ابراهیم نیست مسئه این، ایثار نیست. ابراهیم خودى نمى‏بیند تا ایثارى کرده باشد، اسماعیل خودى نمى‏بیند تا ایثار کرده باشد. ایثار این است که من هستم و تو هستى و عمل من و براى تو و ایثار. این، در نظر بزرگان اهل معرفت و اولیاى خدا شرک است، در عین حالى که در نظر ما کمال بزرگى است، ایثار بزرگى است. (6).

تاریخ 15 / 6 / 1363

انبیاى عظام از آدم تا خاتم فداکاریهاى جانفرسا نموده‏اند

حفظ اسلام در رأس تمام واجبات است، که انبیاى عظام از آدم علیه‏السلام تا خاتم الانبیین صلى الله علیه و آله و سلم در راه آن کوشش و فداکارى جانفرسا نموده‏اند و هیچ مانعى آنان را از این فریضه بزرگ باز نداشته و همچنین پس از آنان اصحاب متعهد و ائمه سلام علیهم صلوات الله با کوششهاى توانفرسا تا حد نثار خون خود در حفظ آن کوشیده‏اند. (7).

تاریخ 15 / 3 / 1368


1) بیانات امام خمینى در جمع وعاظ و روحانیون تهران – صحیفه نور – جلد 8 – ص 69.

2) بیانات امام خمینى در جمع کاروانهاى عازم بیت‏الله الحرام صحیفه نور – جلد 15 – ص 148 – 49.

3) پیام امام خمینى به زائران بیت‏الله الحرام – صحیفه نور – جلد 18 – ص 87.

4) بیانات امام خمینى در دیدار با رئیس جمهور و روساى مجلس و دیوانعالى کشور و ستاد مشترک ارتش – صحیفه نور – جلد 18 – ص 195.

5) بیانات امام خمینى در دیدار با رئیس جمهور و روساى مجلس و دیوانعالى کشور و ستاد مشترک ارتش – صحیفه نور – جلد 18 – ص 195-196.

6) بیانات امام خمینى در جمع رؤساى جمهورى، مجلس، دیوانعالى کشور و نخست‏وزیر – صحیفه نور – جلد 19 – ص 54.

7) وصیت‏نامه سیاى – الهى رهبر کبیر انقلاب اسلامى – صحیفه نور – جلد 21 – ص 176.