جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قیام عاشورا، استراتژى هشت سال دفاع مقدس

زمان مطالعه: 2 دقیقه

امام راحل (ره(که در عصر خویش بالوراثه مظهر ولایت بوده است، در سیره‏ى نظرى و عملى خویش، همان گونه که شؤون ولایت او اقتضا مى‏کرد، عمل نمود و از سال 1341 رسما مبارزه خود را با استکبار جهانى و سردمداران داخلى او آغاز کرد. در حالى که مصلحت‏اندیشان، براى سکوت یا گریز از سلک جهادگران، توجیهات رنگارنگ مى‏بافتند، درخشش حماسه‏ى علوى در وجود مبارکش به حدى بود که دشمنان را، در اوج قدرت، به ترس و دلهره دچار کرد. او که همانند جد بزرگوارش، خود را براى تشکیل حکومت اسلامى و نیز براى شهادت آماده کرده بود. عمل به تکلیف را، که دستورالعملى از قیام عاشورا بود، اساس حرکت و مبارزه خود قرار داد و با همین نگرش، مردم خداجو را به صحنه‏هاى مبارزه کشاند و در مقابل چشمان خیره‏ى ابرقدرتها رژیم تا بن دندان مسلح ستمشاهى را سرنگون ساخت.

ایشان در جنگ تحمیلى نیز، که توطئه‏ى استکبار جهانى به سرکردگى امریکا علیه امت مظلوم ایران بود، قیام عاشورا و اقتدا به امام حسین «علیه‏السلام» را سرلوحه‏ى کار

خویش قرار داد و در اقتداى ملت سلحشور ایران به قیام عاشورا را فرمود:

»ملت ما، از طفل شش ماهه تا پیرمرد هشتاد ساله را در راه خدا فدا کرد، و این اقتدا به بزرگمرد و تاریخ، حضرت سید الشهدا «علیه‏السلام» است.» (1).

پرچمها و پیشانى‏بندها و نوحه‏ها و گریه‏ها و تمام اقدامات رزمندگان ما در طول هشت سال دفاع مقدس، نماد گویایى از این حقیقت است که نیروهاى رزمنده ما در جنگ و شهادت، به امام حسین «علیه‏السلام» و یاران فداکارش اقتدا نمودند.

امام خمینى (ره) همانند سید الشهدا «علیه‏السلام«، عمل به تکلیف در برابر تجاوزگران و ظالمان را، محور دفاعى تلقى کرده، نتیجه‏گیرى را فرع بر آن دانسته‏اند. ولى پس از قبول قطعنامه، وقتى امام راحل (ره) متوجه شدند فرصت‏طلبانى که حاضر نبودند حتى دستى از دور بر آتش جنگ بگیرند. زمزمه‏هاى مأیوس کننده‏اى را از حاصل هشت سال دفاع مقدس سر داده‏اند، با صراحت تمام فرمودند:

»ما در جنگ، براى یک لحظه هم نادم و پشیمان از عملکرد خود نیستیم. راستى مگر فراموش کرده‏ایم که ما براى اداى تکلیف جنگیده‏ایم و نتیجه فرع آن بوده است. ملت ما، تا آن روز که احساس کرد که توان و تکلیف جنگ دارد، به وظیفه‏ى خود عمل نمود و خوشا به حال آنان که تا لحظه‏ى آخر هم تردید ننمودند. آن ساعتى هم که مصلحت بقاى انقلاب را در قبول قطعنامه دید و گردن نهاد، باز به وظیفه‏ى خود عمل کرده است. آیا از این که به وظیفه‏ى خود عمل کرده است، نگران باشد.؟» (2).


1) صحیفه نور، ج 17، ص 58.

2) همان، ج 21، ص 95.