همان طور که انقلاب اسلامى ایران پرتویى از نهضت عاشوراست، شخصیت عظیم امام خمینى (ره) نیز، پرتویى از شخصیت امام حسین «علیهالسلام» است. اگر بگوییم امام خمینى (ره) تربیت شدهى مکتب عاشورا است یا در سیرهى نظرى و عملى، متأثر از مقتداى خود، سید الشهداء «علیهالسلام» است، تعریف را به اتمام نرساندهایم.
رساترین تعریف، که مناسب شخصیت امام (ره) باشد، این که امام خمینى پرتویى از نور و حقیقت وجودى امام حسین «علیهالسلام» است. درک عمیق امام راحل (ره) از قیام عاشورا پیروى بىقید و شرط وى از راه و رسم سید الشهداء «علیهالسلام«، اجراى دستورالعمل عاشورا در پایهریزى انقلاب اسلامى و هدایت آن در مراحل مختلف و مواضع عملى او در مبارزه با رژیم ستمشاهى و استکبار جهانى، آن چنان چهرهى تابناکى از امام خمینى (ره) ترسیم مىکند که اگر معتقد نشویم پرتویى از شخصیت نورى امام حسین «علیهالسلام» است، حق مطلب را ادا نکردهایم. البته تبیین شخصیت امام راحل (ره(در توان سرباز کوچک او نیست؛ اما عشق سوزان حقیر، سخن به حال مىگوید و آنچه را با بضاعت اندکش یافته در طبق اخلاص نهاده است و چون موضوع بحث، در محدودهى قیام عاشوراست، به آنچه که از این انقلاب عظیم الهى در امام (ره) انعکاس یافته، بسنده مىکنیم و بیان کامل این حقیقت و کشف اسرار این طریقت را به اهلش مىسپاریم.