جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دفاع از حق و عدالت

زمان مطالعه: 2 دقیقه

دین اسلام طبیعتى جهانى دارد و مخاطبین آن، همه‏ى انسان‏هاى جهانند. این جهان‏شمولى به دلیل مؤلفه‏هایى است که موجودیت اسلام را تشکیل مى‏دهند. از جمله‏ى این مؤلفه‏ها، دعوت عمومى به حق و عدالت است. ممکن نیست که بنیان نظامى، اسلامى باشد، اما از حق و عدالت دم برنیاورد. بنابراین وظیفه مسلمانان سراسر جهان، دعوت عمومى به حق و عدالت و نیز دفاع از حریم حق و عدالت است. چنانچه مولاى متقیان على «علیه‏السلام» مى‏فرماید:

فان جهاد من صرف عن الحق رغبة عنه وهب فى نعاس العمى و الضلال إختیارا فریضة على العارفین و انا قو هممنا بالمسیر (1) «جهاد با کسى که از راه حق دورى گرفته و به اختیار خود به سراشیبى نابینایى و گمراهى فروافتاده، بر پیروان حق لازم است. ما براى این کار کمر همت بسته‏ایم.

به طوریکه ملاحظه مى‏شود، على «علیه‏السلام» جهاد را براى هدایت مردم از ضلالت و گمراهى به سوى حق و عدالت، کارى پسندیده مى‏داند. لازمه‏ى این کار نیز مقابله با ظلم و جور و سرنگونى پرچم جهل و ضلالت است.

از این جهت، آنچه که در خلال هشت سال دفاع مقدس براى امام راحل (ره) و ملت شهیدپرور ایران مهم بود، شناسایى و تنبیه متجاوز بوده است. مسامحه در این کار، به وجهه‏ى حق‏خواهى و عدالت‏طلبى نظام جمهورى اسلامى لطمه مى‏زد. چگونه از نظامى که پرچم حق و عدالتخواهى را به دوش مى‏کشد، انتظار مى‏رفت که در مقابل تجاوز آشکار رژیم عراق بى‏تفاوت باشد؟ در حالى که هویت این نظام، به حق و عدل اسلامى وابسته است و صلح واقعى هم در پرتو این دو عنصر محقق مى‏شود. از این رو امام راحل (ره) درباره‏ى تجاوز رژیم عراق به جمهورى اسلامى ایران فرمودند:

ملت ما در مقابل حق و عدالت تسلیم است؛ چنانچه در مقابل ظلم و جور ایستاده است؛ ما انتظار داریم تا هیأتى به تجاوزات و جنایات رسیدگى کامل نماید و ظالم و متجاوز را معرفى نموده و با آن طورى عمل کنند تا عبرتى براى متجاوزان به حقوق بشر گردد و با این شیوه نیز مى‏توان صلح و آرامش را به جهان برگرداند.» (2).


1) مستدرک نهج‏البلاغه، ص 132.

2) صحیفه‏ى نور، ج 14، ص 156.