جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهاد دفاعى در روایات

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در زمینه‏ى جهاد دفاعى روایات بسیارى وجود دارد که اهمیت آن را بخوبى نشان مى‏دهد. در اینجا تنها به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود.

1 – رسول گرامى اسلام «صلى الله علیه و آله» فرمودند:

الخیر کله فى السیف و تحت ظل السیف و لا یقیم الناس الا السیف و السیوف مقالید الجنة و النار. (1).

»همه خوبیها در شمشیرها و زیر سایه‏ى شمشیر است و قوام جامعه بر شمشیر تکیه دارد، و شمشیرها کلید بهشت و دوزخ‏اند.»

به طورى که ملاحظه مى‏شود، شمشیر مظهر جهاد دفاعى است. ثبات و استحکام جامعه به قدرت دفاعى آن جامعه بستگى دارد. البته توان دفاعى افراد باید در راه خدا و اعتلاى کلمه‏ى حق باشد که حاصل آن جنت گشایى و فتح باب بهشت است؛ در غیر این صورت کلید دوزخ خواهد بود.

2 – امیرالمؤمنین على «علیه‏السلام» در اهمیت جهاد فرمودند:

»و الله الله فى الجهاد باموالکم و انفسکم و السنتکم فى سبیل الله و علیکم بالتواصل و التباذل. (2).

خدا را، خدا را درباره‏ى جهاد با اموال، جانها و زبانهایتان! و بر شما باد که پیوندها را محکم کنید و از بذل و بخشش به یکدیگر (بویژه در راه جهاد) هیچ فروگذارى نکنید.»

و همچنین درباره‏ى ویژگیهایى اصحاب رسول خدا «صلى الله علیه و آله» فرمودند:

»لم یمنوا على الله و لم یستعظموا بذل انفسهم فى الحق حملوا

بصائرهمم على اسیافهم» (3).

به دلیل صبر بر سختیها بر خدا منتى نمى‏نهادند و بذل جان در راه خدا را بزرگ نمى‏دانستند و بینش و آگاهى خود را بر شمشیرهایشان حمل مى‏کردند.«.

یعنى جهاد و دفاع در راه خدا را یک تکلیف مى‏دانستند و تحقق اهداف دینى را بدون توان و قدرت دفاعى ناممکن تلقى مى‏کردند.

3 – حضرت زهرا «علیهماالسلام» درباره‏ى جهاد فرمودند:

جعل الله تعالى الجهاد عز للاسلام. (4).

»خداوند جهاد را مایه‏ى عزت اسلام قرار داده است.»

4 – شخصى از امام رضا «علیه‏السلام» مى‏پرسد: «یکى از یاران شما ندانسته به مزدورى تحت پرچم سلطان جائر رفته است.» امام این کار را نمى‏پسندد. سؤال کننده مى‏پرسد: «اگر دشمن به نقطه مرزى که او در آن پاسدارى مى‏کند رسید، چه کند؟»

امام رضا «علیه‏السلام» مى‏فرماید: یقاتل عن بیضه الاسلام (5).

»براى دفاع از کیان اسلام، با دشمن مى‏جنگد«.

یعنى دفاع از کیان اسلام، اگر در سایه‏ى حکومت سلطان ستمگر باشد، بر مسلمانان واجب است و این امر هیچ گاه به منزله‏ى تأیید دستگاه حاکم نیست؛ بلکه صرفا به منظور دفاع از موجودیت اسلام است که در خطر واقع شده است.


1) وسایل الشیعه، ج 11، ص 5.

2) نهج‏البلاغه، نامه‏ى 47.

3) نهج‏البلاغه، خطبه‏ى 150.

4) خطبه‏ى حضرت زهرا «علیهماالسلام» در مسجد النبى (ص(.

5) وسایل الشیعه، ج 11، ص 20.