جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

على و نظارت بر کارگزاران حکومتى

زمان مطالعه: 2 دقیقه

امام (ع) در کنار نظارت بر رفتار بازاریان و عامه‏ى مردم، نظارت و حسابرسى دقیقى بر کارگزاران حکومتى داشتند؛ به خاطر یک درهم یا یک کار کوچک آنها را به شدت مؤاخذه مى‏کردند. وقتى خبر شرکت عثمان بن حنیف در مهمانى یکى از ثروتمندان به او رسید، امام (ع) طى یک نامه‏ى عتاب آمیز به او نوشت: «اى پسر حنیف! از خدا بترس، به همان چند قرص نان اکتفا کن تا از آتش رهایى یابى.» (1).

به زیاد بن ابیه – جانشین فرماندار بصره – مى‏نویسد:

»از زیاده روى بپرهیز و میانه روى پیشه کن، امروز به فکر فردایت باش، از مال به قدر نیازت نگه دار و آنچه افزون آید، پیشاپیش براى روزى که بدان نیازمند گردى، روانه دار. آیا امید آن دارى که خداوند

پاداش متواضعان به تو دهد، در حالى که نزد او از متکبران هستى؟ آیا در حالى که خود در ناز و نعمت فرو رفته‏اى و آن را از ناتوانان و بیوه زنان دریغ مى‏دارى، طمع در آن بسته‏اى که ثواب صدقه دهندگانت دهند؟ به خدا سوگند مى‏خورم؛ سوگندى راست، که اگر به من خبر رسد که در غنایم مسلمانان به اندک یا بسیار خیانت کرده‏اى، چنان بر تو سخت گیرم که کم مایه مانى و بار هزینه‏ى عیال بر دوشت سنگینى کند و حقیر و خوار شوى. و السلام» (2).

همه‏ى خطبه‏ها و نامه‏هایى (3) که حضرت (ع) در این زمینه ایراد فرمودند، حاکى از اهتمام ایشان به اجراى سیاست‏ها و خط مشى‏هایى بودند که از اعتقادات وى و سنت نبوى (ص) و قرآن کریم برمى‏خاست. در واقع، حضرت على (ع) در پى پایه‏ریزى رویه‏اى بودند که عناصر فرهنگى برخاسته از اصول واقع گرایى و حق مدارى و کمال جویى و… در آن حاکم و سارى باشد.

از آنچه گذشت مى‏توان استراتژى حضرت در مسایل اقتصادى را به صورت زیر آورد:

»استقرار عدالت اجتماعى از طریق اصلاح بنیان‏هاى اقتصادى (کشاورزى، صنعت، تجارت و…) و توزیع عادلانه‏ى درآمدهاى عمومى و فرصت‏هاى شغلى.»


1) نهج‏البلاغه، نامه‏ى 45: «فاتق الله یابن حنیف و لتکفف أقراصک، لیکون من النار خلاصک«.

2) نهج‏البلاغه نامه‏هاى 20 و 21 «فدع الأسراف مقتصدا و اذکر فى الیوم غدا…«.

3) نهج‏البلاغه خطبه‏ى 200، و نامه‏ى 40.