جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عضویت در مدرسه عشق

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مهمترین راه تحکیم انگیزه‏ى دفاعى و گسترش فرهنگ شهادت طلبى در جامعه، عضویت همگانى در مدرسه عشق؛ یعنى «بسیج» است. امروز بسیج به عنوان نهادى مقدس آشناى آحاد ملت است که در شرایط بحرانى انقلاب اسلامى و با فرمان امام امت (ره) شکل گرفت و با جذب و هدایت نیروهاى مخلص و فداکار، بویژه‏ى جوانان عاشق ولایت و شهادت، نقش بسزایى را در جنگ تحمیلى ایفا کرد. اگر حضور

سیل آساى بسیجیان در جبهه‏ها نبود، یقینا سرنوشت جنگ تحمیلى به نفع ما رقم نمى‏خورد. عشق و ارادت و بى‏توقعى و گمنامى در راه وصال، آن اندازه در نیروهاى بسیج اوج گرفت که امام راحل (ره) را به بیان کلماتى در وصف آنان وادار کرد که صفات فرشتگان و کروبیان ملکوت است. آنانى که امام راحل (ره(را مى‏شناسند، بخوبى مى‏دانند که امام (ره) از مبالغه و مداهنه دور است و آنچه قلم او را به نگارش برانگیخته، وصف حقایقى است که در بسیجیان جان بر کف یافته است؛ به طورى که فرمودند:

1 – «بسیج» شجره‏ى طیبه و درخت تناور و پرثمرى است که شکوفه‏هاى آن، بوى بهار وصل و طراوات یقین و حدیث عشق مى‏دهد.

2 – «بسیج» مدرسه‏ى عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامى است که پیروانش بر گلدسته‏هاى رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده‏اند.

3 -»بسیج» میقات پابرهنگان و معراج اندیشه‏ى پاک اسلامى است که تربیت یافتگان آن، نام و نشان در گمنامى و بى‏نشانى گرفته‏اند.

4 – من همواره به خلوص و صفاى بسیجیان غبطه مى‏خورم و از خدا مى‏خواهم با بسیجیانم محشور گرداند؛ چرا که در دنیا افتخارم این است که خود بسیجى‏ام.

5 – «بسیج» لشکر مخلص خداست که دفتر تشکیل آن را، همه مجاهدان اولین تا آخرین امضا نموده‏اند.

6 – مسؤولین تنها با پشتوانه شما «بسیج» است که مى‏توانند به تمامى تشنگان حقیت و صداقت اثبات کنند که بدون امریکا و شوروى مى‏شود به زندگى مسالمت‏آمیز توأم با صلح و آزادى رسید.

7 – من دست یکایک شما پیشگامان رهایى را مى‏بوسم و مى‏دانم که اگر مسؤولین نظام اسلامى از شما غافل شوند، به آتش دوزخ الهى خواهند سوخت.

8 – حقیقتا اگر بخواهیم مصداق کاملى از ایثار و خلوص و فداکارى و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه دهیم، چه کسى سزاوارتر از «بسیج و بسیجیان» خواهد بود. (1).

اینها نمونه‏اى از بیانات عرشى امام راحل (ره(در مورد بسیجیان است. اگر کسى

بسیجیان را نشناسد، از این همه سخنان اعجاب‏انگیز متحیر خواهد شد. در حالى که امام راحل (ره(، آنچه را دیده، بیان فرموده‏اند و فراگیر نمودن تفکر بسیجى را، به عنوان بهترین و ضرورى‏ترین راه دفاع از اسلام و انقلاب دانسته‏اند. و این معناى «حمل بصائر بر شمشیرها» ست که در لسان مبارک امیرمؤمنان على «علیه‏السلام» جارى شده است. اصولا سلاح در دست مردان خداجو و شهادت‏طلب که خود نماد پولادین صبر و شجاعت در جامعه‏اند.، قدرت ملى و دینى کشور را به رخ جهانیان مى‏کشد. از این جهت، امام راحل (ره(درباره‏ى تشکیل هسته‏هاى مقاومت بسیج فرمودند:

»باید هسته‏هاى مقاومت را در تمامى جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد. شما در جنگ تحمیلى نشان دادید که با مدیریت صحیح خوب، مى‏توان اسلام را فاتح جهان نمود. شما باید بدانید که کارتان به پایان نرسیده است. انقلاب اسلامى در جهان نیازمند فداکاریهاى شماست.» (2).

همچنین امام راحل (ره(، مردان و جوانانى را شایسته‏ى برگرفتن سلاح و آموزش نظامى مى‏داند که در علم و عمل به خدا متکى باشند و با ایمان و عشق سرشارشان به خدا، هیج قدرتى را برتر از قدرت الهى ندانند چنانچه فرمودند:

»امید آن دارم که در بسیج همه جانبه‏ى آموزش نظامى و عقیدتى و اخلاقى و فرهنگى، با تأیید خداوند متعال موفق شوید…. بکوشید تا هر چه بیشتر نیرومند شوید در علم و عمل و با اتکال به خداى قادر مجهز شوید به سلاح و صلاح که خداى بزرگ با شماست.» (2).

به طورى که که ملاحظه «سلاح» و «صلاح» دو ویژگى اصلى و مشخص تشکیلات بسیج است که باید به عنوان دکترین عملى دفاع در سطح جامعه عمومیت یابد تا ارتش بیست میلیونى که مدنظر امام راحل (ره(بوده است، محقق گردد؛ زیرا سلاح هر کجا در دست صلاح به چرخش آید، خیر و رحمت الهى و امنیت درونى و برونى را به ارمغان مى‏آورد؛ همان چیزى که دنیاى امروز بیش از هر چیزى به آن نیازمند است. امروز، مسابقه‏ى کشورها در تولید و ذخیره‏ى سلاحهاى گوناگون، نه تنها امنیت و آسایش ملتها را به همراه نیاورده است؛ بلکه جدى‏ترین تهدید علیه بشریت به حساب مى‏آید. ننگ‏آور آن که سلاحهاى اتمى و میکروبى، ره‏آورد قرنى است که ادعاى علم و تمدن و پیشرفت آن، گوش فلک را کر کرده است. با توجه به عمق فاجعه مى‏توان راز اقدام حکیمانه‏ى امام را دریافت که چرا بر تشکیل ارتش بیست میلیونى اصرار داشته‏اند؟

دلیل روشن این که، امام راحل (ره) بسیجیان را تنها مرجع صالحى شناخته بودند. که سلاح را در خدمت صلاح فرد و جامعه به کار مى‏برند؛ زیرا سلاح در دست مردان صالح نه تنها تهدیدى علیه جوامع محسوب نمى‏شود؛ بلکه متجاوزان به حقوق مردم را در سراسر عالم به ترس و وحشت مى‏اندازد. از این رو امام راحل (ره(، دایره‏ى حضور بسیجیان را فراتر از کشورهاى اسلامى ایران دانسته، معتقد بودند که سازمان بسیج ایران، باید به عنوان الگو به سراسر جهان ارائه گردد؛ چنانچه فرمودند:

»من امیدوارم که این بسیج عمومى اسلامى،الگو براى تمام مستضعفین جهان و ملتهاى مسلمان عالم باشد.» (3).

همچنین ایشان غفلت از توسعه و جهانگیر کردن بسیج را سقوط در دام قدرتهاى بزرگ مى‏دانستند:

»بار دیگر تأکید مى‏کنم که غفلت از ایجاد ارتش بیست میلیونى، سقوط در دام دو ابرقدرت جهانى را به دنبال خواهد داشت.» (4).

در مجموعه مى‏توان راههاى ایجاد و حفظ انگیزه‏ى دفاعى را به شرح ذیل بیان کرد:

1 – انگیزه‏ى دفاعى را تنها ایمان به خدا و عشق به لقاى او در انسان ایجاد کند:

2 – خدامدارى به عنوان برجسته‏ترین مشخصه‏ى فرهنگ عمومى، لازمه‏ى اعتقاد و بندگى و اطاعت ماست. جامعه‏اى که صبغة الهى در آن کمرنگ یا بى‏رنگ است، باید در اعتقاد و صداقت خود به خدا تجدید نظر کند.

3 – محصول خدامدارى و خداباورى، فرهنگ شهادت طلبى است که چون نسیمى روح‏بخش، بندگان مشتاق ملاقات خدا را نوازش مى‏دهد؛ زیرا شهادت چیزى جز حضور و ملاقات خدا را طلب نمودن نیست.

4 – درس عشق و ایثار را باید در مدرسه‏ى عشق (بسیج) فراگرفت و از کتاب

شهیدان، رمز راز دلدادگى را پیدا کرد.

5 – فارغ التحصیلان مدرسه‏ى عشق، آنچه را که فراگرفته‏اند، باید به عنوان معلم به همه‏ى آحاد جامعه تعلیم دهند و الفباى این تعلیم، مبارزه با دشمنان اسلام و ارزشهاى دینى و عدالت است.

6 – سازمان دادن جوانان پرشور عاشق خدا و ایثار در راه اسلام و احکام متعالى آن و عمومى نمودن این تفکر، دکترین عملى مبارزه با قدرتهاى باطل است.

اینک ما با داشتن مدرسه‏ى عشق، که آزمون علمى و عملى خود را طى هشت سال دفاع مقدس بخوبى پشت سر گذاشته است، بهترین تجربه‏ى تاریخى و رهیافت عینى در همه‏ى سازمانها و نهادهاى اجتماعى و فرهنگى کشور را در اختیار داریم که باید عمیقا و دور از هر گونه پیرایشى و بر اساس فرامین امام راحل (ره(و مقام معظم ولایت، آن را در همه‏ى فعالیتهاى فردى و اجتماعى خود تعمیم دهیم. باید تمامى ابزار علمى و هنرى را در معرفى تفکر بسیجى به کار اندازیم و این عقیده را در اندیشه‏ى همگان بارور کنیم که سلامت نظام و حفظ ارزشهاى انقلاب و دفاع مقدس، تنها با تفکر بسیجى ممکن است؛ تفکرى که اعجاز خود را در همه‏ى صحنه‏هاى انقلاب، بویژه در عرصه‏ى هشت سال دفاع مقدس به نمایش گذاشته و ثابت کرده است که بدون قدرتهاى بزرگ نیز مى‏توان زندگى کرد؛ تفکرى که اقتدار و سربلندى ملت ایران رات به جهانیان نشان داده و سرکرده‏ى اسکتبار جهانى را در پهنه‏ى گیتى تحقیر کرده است؛ تفکرى که نور امید را در دلهاى پابرهنگان و محرومان جهان روشن نموده و پرچم عدالت را بر فرق دنیاطلبان و زیاده‏خواهان کوبیده است؛ تفکرى که سنت نبوى و سیره‏ى علوى را به متن زندگى ما آورده است و تنها ارادت و عشق به ولایت را مزد زحمات خود مى‏داند؛ و سرانجام تفکرى که مدال عشق را با دست امام عشق و شهادت به گردن آویخته و چشم را از زخارف دنیا و زینتهاى آن فروبسته است.


1) صحیفه نور، ج 21، ص 53 – 52.

2) همان، ج 11، ص 275.

3) صحیفه نور – ج 11، ص 275.

4) همان، ج 21، ص 53.