جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ضعف و قوت در مواجهه با اباحه‏گرى

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

ابن‏خلدون یکى از علل افول تمدن و فرهنگ اسلامى را از بین رفتن «عصبیت» یعنى از بین رفتن حس همبستگى، قومى در میان مسلمانان و شیوع بى‏تفاوتى و «اباحه‏گرى» در مسائل و ضوابط اسلامى مى‏داند. (1) عوامل زیادى در عصبیت یک ملت دخیل هستند، اما آن چه که از نظر فرهنگى قابل توجه است، رواج و یا ترویج اباحه‏گرى در میان مسلمانان مى‏باشد. اباحه در لغت به معنى مباح کردن و جایز شمردن در مقابل خطر و تحریم است و در اصطلاح به سهل‏انگارى اخلاقى در رفتارهاى شرعى و عرفى اطلاق مى‏شود. چنان چه بعضى از فرق، غلاة و متصوفه را به خاطر این که مى‏گفتند: «مقصود از حرام و حلال که در قرآن آمده است، تبرى و بیزارى از دشمنان امام و دوستى و تولاى آنها مى‏باشد،» متهم به اباحه‏گرى مى‏کردند. (2) تعصب به رفتارها و الگوهاى مشروع در جامعه و پایبندى به تمسک آنها از عوامل جاودانگى یک تمدن و فرهنگ شمرده مى‏شود. (3).


1) کاظمى، على‏اصغر، روزنامه‏ى کیهان 6 / 9 / 80. و نقش قدرت در جامعه و روابط بین‏الملل، قومس، 1369، ص 115.

2) مشکور، محمد جواد، تاریخ مذاهب اسلام، انتشارات اشراقى، چاپ چهارم 1367، ص 184.

3) ترابى، مبانى جامعه شناسى، تبریز انتشارات اقبال، 1341، ص 137.