جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شهادت طلبى در تاریخ معاصر ژاپن‏

زمان مطالعه: 2 دقیقه

تاثیر طریقت بوشید و آیین سامورایى در قرون اخیر نیز کاملا مشهود بود. جانبازى‏هاى فراوان سپاهیان در دفاع از وطن و بروز حد اعلاى شجاعت و ایثار مبین این بود که یک دلاور ژاپنى سربازى فداکار براى وطن است و از مرگ و خطر نمى‏هراسد تا آزادى و استقلال وطن خود را حفظ کند و لباس خوارى نپوشد. در تاریخ معاصر ژاپن موارد بسیارى از خودکشى هاراگیرى گزارش شده است. یک مرد شرافتمند در صورت اسارت یا عدم اجراى وظیفه باید هاراگیرى مى‏کرد.

از نمونه‏هاى مشهود آن خودکشى ژنرال نوگى به همراه همسرش در سال 1912 بعد از مرگ امپراطور میجى بود. در تاریخچه نظامى ژاپن مواردى از شهادت طلبى قهرمانانه ژاپنى‏ها درج شده است. این نوع خودکشى‏ها در ژاپن در برخى موارد در حکم یک وظیفه و تکلیف حقیقى اخلاقى بود. منقول است ستوان ساکوراى که فرماندهى یک دسته را در جنگهاى روس و ژاپن در پورت آرثر بعهده داشت قبل از نبرد اعضاى دسته را گردآورده و در برابر آنان جامى آب گذاشت و چنین گفت: «این آب را به عنوان آبى که در لحظه مرگ باید بنوشید بیاشامید» همه با عزم راسخ روانه پیکار شدند و شجاعانه جانبازى کرده و تا پاى مرگ جنگیدند. همچنین بسیارى از سربازان و نظامیان با خانواده‏ها و دوستانشان عهد کردند که نخستین رزمندگان خط مقدم جبهه باشند، با دشمن بجنگند تا روح آنها از جسم آزاد گردد. روحیه استقبال از مرگ و داوطلب شدن براى ایثارگرى در جریان جنگهاى جهانى اول و دوم نیز تجلى یافت. بعضى از خلبانان ژاپنى در عملیات انتحارى خود را به ناوهاى دشمن مى‏زدند تا مانع پیروزى آنها شوند و یا قهرمانانه بمیرند. «خلبانان داوطلب جوان، شب پیش از انجام ماموریت انتحارى (Kamikaze) در مراسم عزادارى شرکت مى‏کردند. آنان لباس سفید، یعنى جامه عزا مى‏پوشیدند و بدین ترتیب به گونه‏اى نمادین خود را از تمام علایق دنیوى مى‏پیراستند«. (1).


1) جامعه‏شناسى جنگ، گاستون بوتول، ترجمه هوشنگ فرخجسته، ص 8.