جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شهادت طلبى از دیدگاه امام خمینى

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بدون شک نظریات امام خمینى (ره) درباره شهادت و انگیزه‏هاى آن در جهان معاصر و براى نسلهاى آینده فصل جدیدى را در ترویج فرهنگ شهادت و تهییج عشق به شهادت، در بین مسلمانان ایران در جهان گشوده است. مطالعه در زندگینامه امام نشان مى‏دهد که شهادت‏خواهى و شهادت طلبى و توجه به آثار آن در تمام مراحل زندگیشان متجلى است. بررسى گفته‏ها و نکته‏ها و وصایاى شهدا و رزمندگان دفاع مقدس نشان مى‏دهد که آموزه‏ها، دکترین و سنت امام خمینى (ره) الهام بخش‏ترین عامل و تاثیرگذارترین شعار، در پرورش روحیه‏ى ایثار و شهادت طلبى آنان بوده است. اولین موضوع در بررسى موضوع شهادت طلبى از نظر امام خمینى (ره) تجلى این روحیه قول و سیره عملى ایشان است. شهامت و از جان گذشتگى و ایثار و صلابت و مجاهده‏ى در راه خدا از ویژگیهاى بارز شخصیتى امام است. امام از ابتداى نهضت با افرادى مواجه

بود که درک صحیحى از شهادت نداشتند و یا شهادت را مربوط به دوران خاصى مى‏دانستند. اولین کار او در آغاز نهضت از 15 خرداد و نیز در استمرار آن و در حوادث خونین دیگر چون 17 شهریور و سایر حوادث خونبار انقلاب اسلامى و نیز در دفاع مقدس تبیین فلسفه جهاد و شهادت بود. عده‏اى با کنایه و گاه از روى دلسوزى به امام مى‏گفتند چه کسى جواب این خونها را خواهد داد امام بارها فرمودند همان کسى که جواب خونهاى شهداى صدر اسلام و شهیدان کربلا را دارد. اولین کار او براى تقویت روحیه جهاد و شهادت طلبى این بود که شهادت مربوط به زمان خاصى از تاریخ و آرزوى شهادت فقط مربوط به مبارزان صدر اسلام نیست. کار کلیدى او تفسیر صحیح از مفهوم حدیث «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» و دعاى مشهور «یالیتنا کنا معکم فافوز فوزا عظیما» بود. او معتقد بود که آرزوى شهادت و دفاع از دین، فقط مختص زمان پیامبر (ص) و حضرت على (ع) و امام حسین (ع) نیست. همه باید عاشورایى باشند و از سالار شهیدان تاسى نمایند. او با طرح شعار معروف «خون بر شمشیر پیروز است» فصل جدیدى را در ادبیات سیاسى و انقلابى معاصر گشود. و معتقد بود هر کس که این شعار را واقعا بپذیرد روحیه‏اى پیدا مى‏کند که از هیچ چیزى نمى‏هراسد. و به استقبال شهادت مى‏رود. از طرف دیگر عمل به تکلیف و فرع بودن نتیجه در منظر او ناشى از اعتقاد به «احدى الحسینین» بود. او معتقد بود که پیروزى در انقلاب و دفاع مقدس و یا شهادت هر دو پیروزى است. و این راز عدم هراس از مرگ و رمز شهادت طلبى او و یارانش بشمار مى‏آید. امام چون اولیاءالله همواره تمناى شهادت داشت حتى بعد از پذیرش صلح و قطعنامه نیز از این موضوع غافل نمى‏شود و در قسمتى از پیام تاریخى خود بعد از پذیرش قطعنامه مى‏نویسد: امروز خمینى آغوش و سینه خودش را براى تیرهاى بلا و حوادث سخت و در برابر همه توپها و موشکهاى دشمنان باز کرده است. و همچون همه عاشقان شهادت براى درک شهادت روزشمارى مى‏کند.

از نظر او شهادت طلبى داراى رمزى است که تا شناخته نشود نمى‏تواند عامل حرکت و پیروزى جنبشها شود. «ملتها باید رمز را بفهمند که رمز پیروزى این است که شهادت را آرزو بکنند و براى حیات، حیات مادى، دنیاى حیوانى ارزش قائل نباشند. این رمز است که ملتها را مى‏تواند پیش ببرد. این امرى است که قرآن آورده است. (1) احاطه فوق‏العاده امام بر مسائل عرفانى و اجتماعى و علمى و سیاسى و انقلابى و دینى موجب تفسیر جامع

شهادت طلبى از نظر ایشان شده است. تفسیر عرفانى او از شهادت طلبى، بسیار عمیق و دقیق است. در تعبیر عرفانى امام معماى شهادت با عشق قابل فهم است و شهدا در قهقهه مستانه‏اشان و در شادى وصولشان «عند ربهم یرزقون» (2) اند و از نفوس مطمئنه‏اى هستند که مورد خطاب «فادخلى فى عبادى و ادخلى جنتى» (3) پروردگارند.

او به بازیافتن شهدا نزد خداوند و ضیافت مقام ربوى و ارتزاق نزد رب‏الارباب اشاره مى‏کند. در جایى دیگر او به ضعف جهان‏بینى مادى نظام سرمایه‏دارى و کمونیستى و پیروان آنها و نیز کژاندیشى دیدگاه ناسیونالیستى و ملى‏گرایى افراطى در شناخت دقیق مقام و مفهوم شهادت اشاره مى‏کند و مى‏فرماید: «اذناب آمریکا باید بدانند که شهادت در راه خدا مسئله‏اى نیست که بشود با پیروزى یا شکست در صحنه‏هاى نبرد مقایسه شود. مقام شهادت خود اوج بندگى و سیر و سلوک در عالم معنویت است. نباید شهادت را تا این اندازه به سقوط بکشانیم که بگوئیم در عوض شهادت فرزندان اسلام تنها خرمشهر و یا شهرهاى دیگر آزاد شد.» (4) درک کامل انگیزه‏هاى شهادت طلبى از نظر امام، زمانى قابل فهم است که نگرش ایشان به حیات بعد از مرگ و معابر بررسى شود. از نظر او مرگ انتقال از دنیاى فانى به دنیاى باقى و رسیدن به نتایج اعمال است. و شهادت طلبى انتخاب بالاترین و زیباترین و آگاهانه‏ترین نوع مرگ است. و یا در جایى دیگر مى‏نویسد «چه غافلند دنیا پرستان و بى‏خبران که ارزش شهادت را در صحیفه‏هاى طبیعت جستجو مى‏کنند و وصف آن را در سروده‏ها و حماسه‏ها و شعرها مى‏جویند و در کشف آن از هنر تخیل و کتاب تعقل مدد مى‏خواهند و حاشا! که حل این معما جز به عشق میسر نگردد.» (5) کسانى از مرگ مى‏ترسند که به فناى انسان اعتقاد دارند و «آنان که به معاد و قیامت معتقدند باکى از مرگ ندارند.» (6) از نظر او «انگیزه شهید براى شهادت رسیدن به حیات جاوید است.«(7) امام انگیزه شهیدان را شوق لقاء دلدار مى‏داند. از این منظر، این «عشق به محبوب حقیقى است که بالاترین انگیزه را براى شهید ایجاد

مى‏کند.» (8) درک انگیزه قرب و ارتزاق عندالله از نظر ایشان نه تنها براى انسانها بلکه بسیارى از کروبیان غیرقابل حصول است. «ما خاکیان محجوب یا افلاکیان چه دانیم که این ارتزاق عند ربهم شهدا چى است» (9) در جاى دیگر ایشان به علم حصولى و حضورى مشاهده مستقیم میدانى شهیدان اشاره مى‏کنند. «آنچه که (فلاسفه و عرفا) با قدم‏هاى علمى و استدلالى و عرفانى یافته‏اند اینان (شهدا و ایثارگران) با قدم عینى به آن رسیده‏اند و آنچه آنان در لابه‏لاى کتابها و صحیفه‏ها جستجو کرده‏اند، اینان در میدان خون و شهادت در راه حق یافته‏اند.» (10) و در جاى دیگر ایشان به عدم درک و ارزیابى دقیق فلسفه شهادت در راه خداوند، با انگیزه‏هاى بشرى و انگیزه‏هاى مادى اشاره مى‏کند و شناختن «و راه یافتن به کنه این مقام را از مختصات انسان کامل» (11) مى‏دانند همچنین ایشان به نفى انگیزه‏هاى مادى و اثبات انگیزه‏هاى معنوى شهادت طلبى اعتقاد دارند.

»کسى دلش نمى‏خواهد براى شکم شهید شود و یا کسى جوانش را شهید ببیند تا خانه خوبى داشته باشد. در شهادت عالم دیگرى مطرح است که همه اولیاء خدا و همه انبیاء همواره به دنبال آن بوده‏اند.» (12) چشم انداز دیگر امام (ره) به موضوع شهادت طلبى ابعاد اجتماعى، دیگرخواهى و جنبه عدالت‏جویى است. از این منظر توجه به سرنوشت و مصالح جامعه بسیار مهم است تا جایى که در صورت نیاز فرد باید براى صلاح و اصلاح خود را هم فدا کند. «فرد باید فداى جامعه بشود هر چه بزرگ باشد. بالاترین فرد که ارزشش بیشتر از هر چیز است در دنیا، وقتى که با مصالح جامعه معاوضه کرد این فرد باید فدا شود. سیدالشهدا براى همین آمد و رفت و خودش و اصحاب و انصار خودش را فدا کرد که فرد فداى جامعه بشود و جامعه باید اصلاح بشود «لیقوم الناس بالقسط» (13).

با توجه به موقعیت خاص انقلابى جامعه، امام از جان گذشتگى و ایثار و گریز از نفع طلبى و عافیت‏خواهى را لازمه یک انقلاب مى‏داند. از نظر او «طبع یک انقلاب، فداکارى است، لازمه یک انقلاب، شهادت و مهیا بودن براى شهادت است. قربانى دادن در راه انقلاب و پیروزى و استمرار آن اجتناب‏ناپذیر است بویژه انقلابى که براى خدا و

نجات مستضعفان و قطع امید، جهانخواران و مستکبران است.» (14) همچنین ایشان شهادت را زندگى افتخارآمیز و چراغ هدایت ملتها مى‏داند. در موضوع انگیزه‏هاى فردى، امام معتقد است که «شهدا در پى یک معامله تاجرانه و توام با سود با خداوند هستند.» (15).

انگیزه‏هاى شهادت طلبى از نظر او فراتر از نیازهاى اولیه حیات و در ردیف انگیزه‏هاى معنوى و فوق مادى هستند. «انگیزه شهادت طلبى رهایى از «من» و «ما» و رهایى از نیازهاى اولیه طبیعى و دستیابى به گوهر گرانبهاى عزت و شرف و ارزشهاى انسانى» (16) و «رهایى از قیدها و بندهاى خودبینى و خودخواهى» (17) است. شهادت از نظر او هنر مردان خدا و خط سرخ شهادت میراثى از خاندان نبوت و ولایت است و شهید به وجه‏الله نظر مى‏کند و به لقاءالله مى‏اندیشد و لذا شهید بدنبال مرگ فى سبیل الله است. «در اولین اعلامیه رسمى و سیالى امام که با آیه «قل انما اعظکم بواحدة ان تقوموالله مثنى و فرادى» شروع و با آیه «و من یخرج من بیته مهاجرا الى الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقط اجره على الله» پایان مى‏یابد، توجه به موضوع شهادت و قیام و مبارزه و نیز خدایى بودن انگیزه‏هاى آن مشخص است.

او آرزوى شهات را از ویژگیهاى بارز عارفان و روحانیون اصیل مى‏داند و معتقد است آنان که حلقه ذکر عارفان و دعاى سحر نهان حوزه‏هاى روحانیت را درک کرده‏اند در فلسفه حضورشان آرزویى جز شهادت ندیده‏اند.» (18).

بطور خلاصه انگیزه شهادت طلبى را از نظر امام (ره) مى‏توان به شرح ذیل برشمرد:

1- نظر کردن به وجه‏الله و رسیدن به مقام فناى فى الله که مرتبه نهایى توحید عملى و عشق و ارادت به محبوب ازلى است که البته از ادراک انسانهاى عادى خارج است و مستلزم درجاتى از ادراک عرفانى است.

2- ادراک الهى و تقویت انقلاب و حکومت اسلامى.

3- انجام فریضه امر به معروف و نهى از منکر و اصلاح و هدایت جامعه و سالم‏سازى جامعه از ظلم، تبعیض، استثمار، استعمار و استبداد.

4- دفاع از عدالت و آزادگى و حق‏طلبى و فدا شدن براى ارزش‏هاى متعالى.

5- رهایى از هواهاى نفسانى و خودبینى و ترک لذتهاى زودگذر دنیوى و توجه به لذتهاى معنوى و گزینش بهترین و شایسته‏ترین نوع مرگ براى رسیدن به حیات طیبه و زندگى جاویدان.

6- ترویج حق و عدالت و تزریق روح حماسى در جامعه

7- دفع فتنه و رفع فساد.


1) صحیفه نور، ج 5، ص 263.

2) سوره آل‏عمران، آیه 169.

3) سوره فجر آیات 29 – 30.

4) بوستان شهادت، ص 34.

5) کلمات قصار، ص 61.

6) صحیفه نور، ج 8، ص 369.

7) صحیفه نور ج 9، ص 72.

8) صحیفه نور، ج 18، ص 229.

9) بوستان شهادت، ص 23.

10) صحیفه نور، ج 18، ص 119.

11) صحیفه نور، ج 1، ص 275.

12) صحیفه نور، ج 10، ص 275.

13) صحیفه نور، ج 15، ص 168.

14) صحیفه نور، ج 25، ص 59.

15) بوستان شهادت، ص 100.

16) صحیفه نور، ج 15، ص 51.

17) بوستان شهادت، ص 16.

18) دیوان امام، ص 30.