جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شهادت‏ طلبى

زمان مطالعه: 3 دقیقه

از دیگر ویژگیهاى مدافعان، روحیه‏ى شهادت‏طلبى است؛ زیرا یک مدافع، بر اساس ایمان و عشق عمیق خود به خدا، همواره آرزوى شهادت و لقاى او را مى‏کند، هیجان عشق و اشتیاق لقاى حق، گاهى به جایى مى‏رسد که دلداگان، توان کتمان کردن آن را از دست مى‏دهند و بى‏صبرانه به میدان نبرد مى‏شتابند.

داستان «عمرو بن جموح» مثال بسیار خوبى در این باره است. هنگامى که جنگ «احد» آغاز شد، همه‏ى مجاهدان و یاران رسول خدا «صلى الله علیه و آله» آماده‏ى نبرد شدند. «عمرو بن جموح» که پیرمردى ناتوان بود، با پاى لنگ در صحنه‏ى اعزام حاضر شده. فرزندان و خویشانش او را از جهاد منع کردند؛ ولى او همچنان بر جهاد پافشارى مى‏کرد. تا این که ایشان را نزد رسول خدا «صلى الله علیه و آله» بردند تا مگر آن حضرت او را منصرف کند. وقتى رسول خدا صلى الله علیه و آله» شور و اشتیاق «عمرو» را دید، به فرزندانش فرمود: «مانع او نشوید؛ زیرا او اشتیاق شدیدى به جهاد دارد، شدید خداوند نعمت شهادت را نصیبش کرده باشد.» «عمرو بن جموح» خوشحال و خندان آماده‏ى جهاد شد و هنگامى که از شهر بیرون آمد، چنین دعا مى کرد:

اللهم ارزقنى الشهادة و لا تردنى الى اهلى

»خداوندا! شهادت را روزى من کن و مرا به خانواده‏ام بازمگردان.» (1).

یک مدافع مسلمان مى‏داند که هدف از جهاد، اعتلاى کلمه‏ى حق در جهان است و پاداش این مجاهدت، جلب رضاى خدا و بهشت جاویدان است. فلذا اگر بر دشمن پیروز شوند، به سعادت و پاداش بزرگى دست یافته‏اند و اگر شهید شوند، به جوار رحمت حق نایل خواهند آمد؛ یعنى، در هر دو صورت پیروزى و سعادت را نصیب خود خواهند کرد. روشن است که چنین منطقى، شکست‏ناپذیر است و پیروزى مجاهدان و شکست دشمنان را رقم مى‏زند.

قرآن کریم نیز با تعبیرى زیبا از روحیه‏ى شهادت‏طلبى، آن را هنر مردانى مى‏داند که زندگى آخرت و رضایت و خشنودى حق تعالى را، بر زندگى محدود و ناپایدار دنیا برگزیدند:

فلیقاتل فى سبیل الله الذین یشرون الحیوة الدنیا بالاخرة و من یقاتل فى سبیل الهل فیقتل او یغلب فسوف نوتیه اجرا عظیما (2) کسانى که حیات دنیا را با آخرت معامله مى‏کنند، باید در راه خدا بجنگند و کسى که در راه خدا بجگند، کشته شود و یا پیروز گردد، بزودى پاداش عظیمى به او عنایت خواهیم کرد.

امام راحل (ره) نیز با بهره‏گیرى از این منطق مقدس و جاودانه، یک ملت را به

صحنه‏ى معامله با خدا آورد؛ بویژه در دوران دفاع مقدس این منطق را اتکاى اندیشه‏ى جوانان غیور و بااخلاص قرار داد؛ به طورى که همه‏ى آحاد ملت با آشنایى به مکتب سرخ شهادت، رمز بقا و حیات ابدى را دریافته، سیل‏آسا صحنه‏هاى نبرد را پر کردند و براى جانفشانى در راه اسلام و قرآن، سر از پا نمى‏شناختند. تا آن جا که امام راحل (ره) با استناد به همین روحیه، خطاب به دشمنان انقلاب اسلامى فرمودند:

»این کوردلان نمى‏بینند که در هر شهادتى و در هر جنایتى، ملت متعهد به اسلام و کشور، مصمم‏تر و در صحنه حاضرترند؟ اینان پس از بمباران شهرها در جنوب و غرب و قتل عامهاى فجیع مردم بى‏پناه، فریاد جنگ جنگ تا پیروزى را نشنیدند که ملت وفادار، شهادت را در راه خداوند با آغوش باز پذیرا هستند؟» (3).

امام راحل (ره) با اشاعه‏ى فرهنگ شهادت‏طلبى در مقابل زرق و برق سلاحهاى مدرن و تجهیزات موشکى دشمنان اسلام، به خلق استراتژى روشنى دست زد و شکست‏ناپذیرى آن را طى هشت سال دفاع مقدس به اثبات رسانید. بدیهى است منطقى که در آن مرگ و حیات، هر دو به منزله‏ى پیروزى است، هرگز شکست نمى‏پذیرد:

»اگر ما نایل بشویم به فوز شهادت، باکى از این نداریم که در این صورت دریاى پرخروش عالم ما شکست بخوریم؛ شکست صورى، یا پیروز بشویم؛ پیروزى صورى. اگر ما در آن مرحله از سیرى که داریم، پیروز از کار درآییم، مرگ ما پیروزى است و حیات ما نیز پیروزى است.» (4).


1) واقدى: مغازى، ص 264.

2) سوره‏ى نساء، آیه 74.

3) صحیفه نور، ج 15، ص 253.

4) همان، ج 14، ص 226.