جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رابطه شهادت طلبى و اصلاح طلبى (امر به معروف و نهى از منکر)

زمان مطالعه: 3 دقیقه

واژه اصلاح طلبى در فرهنگ ما تا حد زیادى نزدیک به امر معروف و نهى از منکر است. زیرا هم در بردارنده اقامه راستى و درستى و دعوت به صلح و صلاح و اصلاحات و بازنگرى مى‏باشد و هم در بردارنده مقابله با زشتیها و ناراستیها و کژیها و انحرافات از معیار عدل و حقیقت و مقابله با منکر و فساد است. اصولا مصلحان اجتماعى بدنبال صلاح و اصلاح هستند. و این میسر نیست مگر آنکه حقیقت خواهى و شایسته سالارى و شایسته گفتارى و شایسته پندارى مکشوف و شایسته رفتارى حاکم گردد، و از تعصبات کورکورانه نژادى و جناحى و منکرات سیاسى، اقتصادى، فرهنگى نهى گردد. چنانکه سالار شهیدان انگیزه قیام خود را اصلاح طلبى و امر به معروف و نهى از منکر مى‏دانند، بسیارى از انقلابات، نهضتها و اصلاحات واقعى جلوه‏اى از امر به معروف و نهى از منکر هستند. اصولا اصلاحات و امر به معروف و نهى از منکر در حکم یک فریضه است. یک مسلمان موظف است همیشه به اصلاح خود و اصلاح انحرافات اجتماعى اهتمام ورزد و از این فریضه اجتماعى و دینى رویگردان نباشد. در حدیث معروفى امام باقر (ع) مى‏فرمایند: (امر به معروف و نهى از منکر) «فریضه‏اى است که تشریع شده تا در پرتو آن‏

سایر فرایض و واجبات برپا گردند و راهها امن شود و داد و ستد مردم حلال گردد و حقوق مردم ادا شود و عدالت برقرار گردد و از دشمن انتقام گرفته شود. جامعه و امور مردم در شهرها و روستاها آباد و سامان یابد و از حکومت ستمگران جلوگیرى به عمل آید و سفیهان و بى‏خردان از محور امور مسلمین خارج گردند.» (1).

بررسى تاریخ شهادت طلبى نشان مى‏دهد که شهیدان پیشتاز عرصه صلاح و سداد و اصلاح جامعه و پیشگام جبهه امر به معروف و نهى از منکر بوده‏اند. اقامه حدود الهى و آزادى معنوى بشریت از قید خودکامگى‏ها و اقامه و ازاله منکر گاهى مستلزم تحمل ضرر بدنى و جانى و مالى و آبرویى است. البته عده‏اى از فقها چون صاحب جواهر ضرورت و وجوب امر به معروف و نهى از منکر را با توجه به قاعده لا ضرر و قاعده لاحرج مستلزم عدم وجود ضرر یا حرج (مشقت) مى‏دانند اما بسیارى دیگر از علما و بزرگان براى اقدام به امر به معروف و نهى از منکر مراحلى و مراتبى در نظر گرفته‏اند.

هم امر به معروف و هم نهى از منکر نوعى از اقسام جهاد است و هم جهاد نوعى امر به معروف و مقابله با منکر است. چنانکه مولاى متقیان على (ع) امر به معروف و نهى از منکر را از اقسام جهاد مى‏دانند. سئوال این است که آیا جهاد بدون ضرر جانى یا مالى امکان‏پذیر است؟ چگونه مى‏شود مجاهد بود اما از جان و مال مایه نگذاشت؟ امام خمینى (ره) در تحریرالوسیله مى‏فرماید:

هر گاه معروف (نیکى) و منکر (بدى) از امورى باشند که شارع مقدس به آن اهمیت مى‏دهد مانند حفظ جان از مسلمانان و حفظ ناموس آنها و یا حفظ اسلام از دستبرد نابودى اسلام و محو حجت اسلام به گونه‏اى که موجب گمراهى مسلمانان یا نابودى بعضى از شعائر اسلام مانند کعبه خانه خدا بشود، بطورى که… محل آن و امثال آنرا نابود سازند در این گونه موارد باید با مقایسه اهم و مهم آنچه مهمتر است آنرا در نظر گرفت و دنبال کرد و مطلق ضرر چه ضرر جانى باشد و یا مطلق حرج (مشقت) موجب رفع تکلیف امر به معروف و نهى از منکر نخواهد شد.

موضوع دیگر اینکه بسیارى از انبیاء و ائمه از بزرگترین آمران به معروف و ناهیان از منکر بودند، اگر فقط به موضوع دفع ضرر و رفع حرج فکر مى‏کردند آیا متحمل آنهمه نقمتها، رنجها، اسارتها و شهادتها مى‏شدند؟

آیا انبیاء و ائمه نمى‏توانستند با استناد به دفع ضرر فقط اهل تقیه و سازشکارى بوده و

حفظ جان و آبرو نمایند؟ آیا «جان» و «وجود» آنها براى جامعه از نظر علمى و معنوى کم‏ارزش بود که از آن مى‏گذشتند؟ بنابر آنچه مطرح شد مى‏توان بیان داشت که شهادت طلبى نقطه اوج اصلاح‏طلبى و اقامه امر به معروف و نهى از منکر است و شهیدان تاریخ بزرگترین و مؤثرترین و صادق‏ترین اصلاح طلبان و آمران به معروف و ناهیان از منکر بوده‏اند.


1) فروع کافى، ج 1، ص 342.