جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رابطه شهادت طلبى با ارزشها

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ارزشها، اولویتها و رجحانهاى افراد را مشخص مى‏کنند و راهنما و مقیاس و علایمى براى رفتار ارائه مى‏دهند. مطالعه درباره کنشهاى افراد بدون مراجعه به ارزشهاى آنها امرى ابتر است. در سطح کلان نیز برنامه‏ریزى‏هاى استراتژیک اجتماعى و سیاسى جامعه نیز با مراجعه به ارزشهاى آن جامعه طراحى مى‏شود. «ارزشها میان مردم مشترک‏اند و شمار کثیرى از افراد درباره اهمیت آنها به توافق رسیده‏اند (وفاق اجتماعى) ارزشها با «عواطف» همراهند. اشخاص براى صیانت از ارزشها مبارزه مى‏کنند و براى

حفظ ارزشهاى والا از بذل مال و جان دریغ نمى‏ورزند.» (1) ارزش‏ها، نیازهاى مادى و روحى مردم را برطرف مى‏سازند.

در فرهنگ فارسى معین براى لغت ارزش معادلهایى از جمله بها، قیمت، ارج، قدر، برازندگى، شایستگى، زیبندگى، قابلیت، استحقاق، اعتبار و… ذکر شده است. توجه به این معانى نشان مى‏دهد که ارزش تجلى نوعى فایده براى فرد یا گروه است.

»ارزش یک معناى انتزاعى از مفید بودن یک حقیقت است. چیزى که مفید نیست، داراى ارزش نیست، بنابراین مطلوبیت ارزش براى انسانها از آن جهت است که به نحوى مفید براى زندگى مادى یا معنوى آنان مى‏باشد.» (2).

جامعه‏شناسى، به مفهوم غربى آن همه ارزشها را نسبى و متغیر مى‏داند اما از نظر حکیمان و فیلسوفان و علماى اخلاق و ادیبان و… ارزشهاى مطلق و ثابت نیز وجود دارد. البته از آنجا که در جامعه‏شناسى به مفهوم غربى منظور از ارزشها «ارزشهاى اجتماعى» است، ملاک آنها نیز اجتماع افراد درباره مطلوبیت یک ارزشى در زمان خاصى است، به همین دلیل آنها حکم به نسبى بودن همه ارزشها داده‏اند اما در عالم واقع کسى نمى‏تواند منکر شود که زیبایى، عدالت، آزادى، علم و حقیقت‏جویى و… ماهیتا ارزشمندند. اگر چه در زمانى خاص عده‏اى راى به عدم ارزشمند بودن آن دهند و یا در رفتارهاى خود اعتنایى به آن نکنند.

بهرحال معیارهاى ارزش هر جامعه‏اى درباره خوبى و بدى و راستى و ناراستى، سعادت و شقاوت، مطلوبیت و عدم مطلوبیت، شرافت و شرارت مشخص است. همچنین مردم آن جامعه مى‏دانند که چه چیزى شایسته و بایسته است که افراد براى آن زندگى کنند و یا جان ببازند.

شهادت و شهادت طلبى در بسیارى از فرهنگها هم خودش یک ارزش است و هم نوعى فدا شدن در راه ارزشهاى آن فرهنگ است. به همین خاطر است که هر فرهنگى معیارها و مقیاسهاى خاصى براى اطلاق کلمه شهید به افراد دارد، چرا که ارزشهاى هر فرهنگى با فرهنگ دیگر یکسان نیست. البته این موضوع به این معنى نیست که فرهنگهاى متعالى ارزشهاى مشترک نداشته باشند و شهیدان در فرهنگهاى مختلف انگیزه‏هاى مشترکى نداشته باشند. در غالب جوامع نام شهید از آن جهت سزاوار احترام

است که او فداى ارزشهاى مقدس شده است و خون شهید از آن جهت تقدس دارد که در راه اهداف مقدس ریخته شده است و «مزار شهید» از آن جهت شایسته زیارت و عبرت است که «مشهد» شهیدان در راه ارزشها است. و «شهادت» از آن جهت ارزشمند است که زیباترین فداکارى و مرگ در راه ارزشهاى مقدس است.


1) مبانى جامعه‏شناسى، عبدالحسین نیک گوهر، ص 281.

2) ترجمه و تفسیر نهج‏البلاغه، علامه جعفرى، ج 22، ص 289.