جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دعاى عرفه و مقام شهودى امام حسین

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

مقام شهودى امام حسین «علیه‏السلام» در دعاى عرفه، که مشحون از عرفات ابعاد وجودى اوست، کاملا آشکار است:

انت الذى ازلت الاغیار عن قلوب احبائک حتى لم یلجئوا الى غیرک…. اللهم ارزقنى حبک و حب من یحبک و حب کل عمل یوصلنى إلى قربک (1).

»تو آن محبوبى که قلوب عاشقانت را از محبت اغیار مى‏زدایى؛ به طورى که به غیر تو التجا نکنند… بار الها! محبت خود و کسى که ترا دوست دارد و دوست داشتن هر عملى را که مرا به جوار قرب و مى‏رساند، روزى‏ام گردان.»

امام حسین «علیه‏السلام» چون در مصدر ولایت است، معرفت شهودى او تام و تمام است و به اعتبار باطن ولایت، مستغرق حق است و به اعتبار ظاهر ولایت، مستخلف خلق است. از این رو در مقام استغراق توجه به آثار را، مایه‏ى دورى از دیدار جمال حق تعالى مى‏داند:

الهى ترد دى فى الآثار یوجب بعد المزار، فاجعمى علیک بخدمة توصلنى الیک.(2).

»الهى! تفکر در آثار تو مایه‏ى دورى از دیدارت است. مرا به کارى گمار که به تو پیوندم زند.»

از این بیان نورانى روشن مى‏شود که شأن ولایت، قرب خداى تعالى است و امام حسین «علیه‏السلام«، در این مقام تماشاگر ذى جلوه است؛ چرا که آثار و جلوه‏ها در عالم، خود مظاهر ولایت و محتاج به اویند. از این رو، شأن ائمه‏ى معصومین «علیه‏السلام» فراتر از بهشت است. بهشت خود محتاج و آرزومند لقاى ولایت است؛ لذا در پاسخ بهشت که آرزو مى‏کند امام حسین «علیه‏السلام» در او پا نهد، باید گفت:

چون خدا نورش به هستى مى‏سرشت‏

آرزوى روى او کرده بهشت‏

گفت حسین مشروب شد از شرب من‏

وسعت هستى او تا قرب من‏

در تو کى گنجد آن نور بلند

جز خدا نبود حسین را قید و بند


1) دعاى عرفه.

2) همان.