جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خلاء بینشى و ارزشى

زمان مطالعه: 2 دقیقه

اساسى‏ترین عامل پذیرش فساد و تباهى، خلایى است که از حقایق فرهنگ تکاملى در درون مردم یک جامعه به وجود مى‏آید و در پى آن، اشتیاق ذاتى به کمال‏جویى محو و نابود مى‏شود. خطرناک‏ترین حالت زمانى است که

نیروهاى اشتیاق به کمال، در تصرف خود طبیعى به طرف امیال حیوانى گرایش پیدا نمایند. در این صورت، آدمى به صورت خطرناک‏ترین موجود در مى‏آید که حاضر است براى یک لحظه لذت و کامکارى خود، نابود ساختن همه‏ى عالم هستى را جایز و آن را موجب افتخار بداند.

به طور کلى، نیروى اشتیاق و کمال‏جویى در دو بعد مثبت و منفى در انسان ظاهر شده و عمل مى‏کند:

بعد مثبت آن، همان فعالیت‏هاى بایسته و شایسته‏اى است که انبیا و دیگر پیشوایان و وارستگان و فداکاران براى نجات انسان‏ها از فقر و جهل و دیگر عوامل سقوط انجام داده‏اند. مثلا حضرت ابراهیم (ع) با وجود مخالفت همه‏ى نزدیکان و خویشان، فرزند خود را به قربانگاه برد تا الگو نمونه‏ى بارزى از ایثار و فداکارى را به جهانیان عرضه کند. حضرت موسى (ع) سالیان متمادى با پذیرش بدترین سختى‏ها در مقابل فرعون ایستادگى کرد و… و حضرت رسول (ص) با نیروى متعالى کمال‏جویى و اشتیاق، پر مشقت‏ترین آزارها را در راه تبلیغ دین خدا تحمل نمود، چنان که خود فرمود: هیچ پیامبرى مانند من به اذیت نیفتاده است. امام حسین (ع) نیز بهترین یاران خویش را براى احیاى دین محمد (ص) در مسلخ عشق به قربانگاه کربلا برد.

بعد منفى آن، اشتیاق به کمال نامحدود است که به جاى صعود و تعالى انسان و من انسانى به نزول آن مى‏پردازد و در این مقام به حدى مى‏رسد که امثال «نرون» مى‏گفت: اى کاش مجموع انسان‏ها یک سروگردن داشت تا من با یک ضربه آن را از تن جدا مى‏کردم!. یا چنگیزخان مغول که انسان‏هاى متعددى را به خاک و خون کشید و تیمور لنگ که از سرهاى بریده‏ى انسان‏ها

مناره ساخت. (1) امروز نیز افرادى مثل شارون به کشتار مردم بى‏پناه و مظلوم فلسطین مى پردازند که همه نمونه‏هاى بارزى از به کارگیرى بعد منفى نیروى اشتیاق و کمال‏جویى نامحدود هستند.


1) جعفرى، محمدتقى، 1373، فرهنگ پیرو و پیشرو، ص 132.