جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جلوه در قلب و روح انسان

زمان مطالعه: 2 دقیقه

آنچه که در پرتو شناخت و عرفان واقعى به دست مى‏آید، آن است که انسان عارف، در همه حال خود را مظهر اسماء الهى مى‏بیند و آنچه در او اصالت دارد، خداست؛ اراده و قدرت الهى آن‏چنان در او جلوه مى‏کند که جز خدا، کسى یا چیزى را احساس نمى‏کند. این اوج خدامدارى در زندگى انسان عارف و وارسته است که در وجود مبارک امام راحل (ره) جلوه‏گر شده است؛ آن گاه که فرمودند:

»اگر عنایات او نبود، ما هیچ بودیم؛ چنانچه از ازل هم هیچ بودیم و بعدها هم از حیث حیثیت خودمان هیچیم. منتهى ما «هیچ» ها اشتباه داریم؛ خیال مى‏کنیم ما هم یک چیزى هستیم و این یک حجابى است بین ما که امیدورام خداى تبارک و تعالى، این حجاب را بردارد و ما بفهمیم کى هستیم.» (1).

بنابراین، انسان عارفى چون امام راحل (ره(، در سیر باطنى خود به بارگاه قرب الهى مى‏رسد؛ قربى که کوى یار نازنین است و عاشق دلداده، بى‏هیچ حجابى به تماشاى

دلبر مى‏نشیند. و در این مرحله است که خداوند متعال، چشم و گوش و دست او مى‏شود:

در آنجا هر که با من مى‏نشیند

شوم چشمش که تا با من ببیند

شوم گوشش که تا آواز غیبى‏

نماید استماع بى‏هیچ عیبى‏

بر این اساس، خداوند متعال به رسول گرامى‏اش «صلى الله علیه و آله«، زمانى که تیر انداخت، فرمود:

و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمى (2).

»تو تیراندازى نکردى، آن گاه که تیر انداختى؛ بلکه این خدا بود که تیر انداخت.»

و همچنین زمانى که مولاى متقیان على «علیه‏السلام» در قلعه خیبر را از جا کند، فرمود: «من به نیروى جسمانى آن را از جا درنیاوردم؛ بلکه به قوت روحانى آن را برافراشتم.»

نبى را گفته بودیم اذ رمیت‏

که الله رمى و ما رمیت‏

نبى را هر کجا مرآت ما بین‏

فناى قرب او در ذات ما بین‏

بود قرب فرائض شأن احمد

ز بعد او على آمد سرآمد

اگر خیبر گشا دست على بود

ید الله هم به پیوست على بود

به طورى که از این مصادیق ملاحظه مى‏شود، اصالت قدرت از آن خداست و هر کسى از نبى یا ولى الله و دیگر اولیاى خدا، به حسب استعدد خود آن را ظاهر مى‏کند. هر چه اخلاص و بندگى و توجه انسان بیشتر باشد، ظهور قدرت الهى در او قویتر است؛ چنانچه امام راحل (ره) فرمودند:

»مادامى که این مطلب در بین شما باقى است – توجه به خدا و یارى خواستن از مبدأ قدرت – شما قدرتمند هستید.» (3).

خداى متعال نیز در قرآن کریم مى‏فرماید:

کان حقا علینا نصر المؤمنین (4).

»برنامه‏ى مشخص ما این است که مؤمنین را یارى کنیم.»

بدین ترتیب، یکى از راههاى ظهور قدرت الهى، جلوه در قلب و روح انسان مؤمن است که به میزان ظرفیت خود مى‏تواند از آن بهره ببرد و در سرکوبى دشمنان

اسلام، با قوت و قدرت ظاهر گردد.


1) صحیفه نور، ج 20، ص 143.

2) سوره‏ى انفال، آیه‏ى 17.

3) صحیفه‏ى نور، ج 15، ص 242.

4) سوره‏ى روم، آیه‏ى 47.