جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تعامل فرهنگ و سیاست

زمان مطالعه: 2 دقیقه

واژه سیاست معادل کلمه politic و ریشه‏ى لاتین آن polis است که به معناى شهر و شهروندى و قانون اساسى یا ساختار حقوقى آمده است. (1).

سیاست واژه‏اى عربى و از ریشه (ساس یسوس) گرفته شده است و در لغت به معناى حکومت، ریاست، امر و نهى، سزا و تنبیه، پرورش و پروراندن و پرداختن به امور مردم بر طبق مصالح آنها آمده است. (2).

سیاست در اصطلاح، تعاریف مختلفى یافته است و ارایه‏ى یک تعریف جامع و مانع از آن امرى سهل و ممتنع مى‏باشد، ولى در جمع بندى، سیاست به معنى مدیریت کلان دولت و راهبرد امور عمومى در جهت مصلحت جمعى و انتخاب روش‏هاى بهتر در اداره‏ى شؤون کشور، یا علم اداره‏ى یک جامعه‏ى متشکل و یا هنر تمشیت امور مردم در رابطه با دولت، آمده است که ارتباط با زندگى انسان‏ها دارد. (3).

در متون دینى نیز، این واژه مکررا به کار رفته است. از جمله اوصافى که در ادعیه و زیارت‏ها براى ائمه اطهار (ع) وارد شده، (ساسة العباده) است. (4) از این رو، در مکتب اسلام تدبیر امور جامعه و اعمال سیاست از خصایص رهبران الهى معرفى شده است که به واسطه‏ى آن، انسان‏ها در مسیر هدف خلقت تربیت مى‏شوند. بر حسب روایات اسلامى سیاست و حکومت، شعبه‏اى از امامت است و یکى از ویژگى‏هاى امام، آگاهى به سیاست مى‏باشد: «و الامام… مضطلع بالامامه، عالم بالسیاسه.» (5).

در تمام دوره‏هاى تاریخ بشرى، همه‏ى فیلسوفان، از افلاطون و ارسطو، تا هابس، لاک، روسو و دیگران در پى آن بودند که بحران‏ها، معضلات و تضادهاى درون جامعه را ریشه‏یابى کنند و شیوه‏هاى معقول دستیابى به نظم مطلوب را براى سعادت بشر نشان دهند. هر یک بر اساس بینش و نگرش خاص خود نسبت به انسان، جامعه، حکومت و دیگر پدیده‏ها و مفاهیم و ساخت‏هاى سیاسى – اجتماعى، آراى خود را تجویز مى‏کردند.

افلاطون، تنها فیلسوفان را واجد شرایط براى حکومت مى‏دانست و ارسطو به حاکمیت اکثریت مردم اعتقاد داشت. لاک انسان را موجودى خردمند

و آزاد و هابس او را موجودى درنده خوى که همواره باید مهار زده شود، مى‏دانست.


1) ارسطو، سیاست، ص 7، و آندرو ونیست، نظریه‏ى دولت، ترجمه حسین بشریه، ص 30.

2) لغت نامه دهخدا، ماده ساس.

3) عمید زنجانى، عباسعلى، مبانى اندیشه‏ى سیاسى اسلام، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى، 1374، ص 56.

4) در زیارت جامعه آمده است: «السلام علکیم یا اهل بیت النبوه… و دعائم الدین و ساسة العباده) در برخى احادیث آمده: نحن ساسة العباده، امام صادق (ع) در معرفى اهل بیت مى‏فرماید: و نحن اخیار الدهر و نوامیس العصر و نحن ساسة العباده و ساسة البلاد (بحارالانوار، ج 91، ص 37 و ج 97، ص 342(.

5) کلینى، اصول کافى، ج 1، ص 202، «امام حامل و برپا دارنده‏ى رهبرى و جامعه و آگاه به سیاست است«. به نقل از (فلسفه سیاست، محمدجواد نوروزى، موسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى، 1378، ص 21(.