جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بسترسازى

زمان مطالعه: 3 دقیقه

دقت نظر در فرآیند رفتارى انسان، ما را به این حقیقت رهنمون مى‏سازد که فرهنگ، شیوه‏ى زندگى برخاسته از اندیشه و مبانى ارزشى است. از نوع تعامل بین فرهنگ و مولفه‏هاى سیاسى، اجتماعى و نظامى به این مهم دست یافتیم که زیر ساخت همه‏ى رفتارهاى انسان بر دو پایه‏ى اندیشه و مبانى ارزشى شکل گرفته است. یعنى این فرهنگ است که جهت و هویت رفتارهاى سیاسى، اقتصادى، اجتماعى و نظامى را مشخص مى‏سازد. به معناى دیگر، زیربنایى‏ترین اصول حیات بشرى در همه‏ى جلوه‏هاى آن (اقتصاد، سیاست، اخلاق، حقوق، مسایل نظامى و دیگر تجلیات حیات) فرهنگ یک جامعه است. تفاوت جوامع و تمدن‏هاى مختلف، به اختلاف فرهنگ‏هاى حاکم بر آن جوامع برمى‏گردد.

از آنجا که قدرت ملى و اقتدار یک حکومت، به تعامل هم افزایى بین مولفه‏هاى تشکیل دهنده‏ى آن – مولفه‏هاى سیاسى، اقتصادى، نظامى و اجتماعى – بستگى داشته و شدت و ضعف آن نیز به شدت و ضعف مبانى فکرى و ارزشى آنها باز مى‏گردد، به این نتیجه دست یافتیم که کیفیت و میزان قدرت ملى با میزان قوت و ضعف این مبانى نسبت مستقیم دارد.

با پى‏ریزى یک مدل مفهومى بر اساس دیدگاه حضرت على (ع) و شیوه‏ى زمامدارى ایشان، به نتایج زیر دست یافتیم:

1- داده‏هاى جمع آورى شده در جدول و نمودار شماره‏ى 1 از بخش سوم ما را به این واقعیت مى‏رساند که 69 درصد سخنان حضرت (ع) تاکید بر موضوعات فرهنگى و مسایل مربوط به آن دارد.

2- داده‏هاى جمع آورى شده در جدول و نمودار شماره‏ى 2 همان بخش ما را به این مطلب رهنمون مى‏سازد که موضوعات ارزشى از میان سایر موضوع‏هاى فرهنگى از اولویت بیش‏ترى برخوردار بوده و حدود 41/3 درصد سخنان حضرت (ع) را به خود اختصاص داده است. مسایل فکرى و اندیشه‏اى با 38 درصد و مسایل هنجارى با 21/7 درصد در اولویت‏هاى بعدى قرار مى‏گیرند.

3- مسائل ارزشى طرح شده در مقوله‏ى ارزشى مولفه‏ى فرهنگى در جدول و نمودار شماره‏ى 3 بخش سوم گویاى این مطلب است که واقع‏نگرى 33 درصد، حق مدارى 22 درصد، کمال جویى 17 درصد، خدامحورى 18 درصد و انسان مدارى 13 درصد موضوعات فرهنگى را به خود اختصاص داده است.

4- مسایل طرح شده در جدول شماره‏ى 3، همان مبانى فرهنگى است که در تمام رفتارهاى حضرت (ع) متبلور شده و به آنها هویت بخشیده است. به عبارتى، اینها مبانى، ملاک‏ها و مناطهایى هستند که اعتبار و صحت و سقم رفتارهاى حضرت (ع) در مولفه‏هاى چهارگانه‏ى قدرت ملى بدان‏ها سنجیده شده و سیاست‏ها و خط مشى‏هاى مولفه‏هاى فوق بر اساس آنها استخراج گردیده‏اند.

5- مبانى استراتژى فرهنگى که هویت بخش سایر راهبردهاى رفتارى حضرت (ع) بوده است، به ترتیب اولویت بر اساس درصد فراوانى؛ عبارتند از:

واقع‏نگرى، حق مدارى، کمال جویى، خدا محورى و انسان مدارى.

نتایج 1 و 2، این حقیقت را در پیش روى ما قرار مى‏دهد که در منظر امیرالمؤمنین على (ع) مولفه‏ى فرهنگى در میان سایر مولفه‏هاى قدرت ملى محور اصلى بوده و از اولویت خاصى برخوردار است. موضوعات فرهنگى به طور آشکارى در تمام فعالیت‏هاى فردى و اجتماعى سایه افکنده و سمت و سو، هویت و صبغه‏ى آنها را مشخص مى‏سازد. قرار گرفتن مسایل علمى و توجه به مبانى فکرى در اولویت بعدى، تأییدى است بر تحلیل چگونگى شکل گیرى رفتار انسان، که در بخش اول به تفصیل مورد بحث قرار گرفت.

چگونگى ظهور این معنى و نحوه‏ى ارتباط منطقى بین فرهنگ و مبانى آن در سایر مولفه‏ها در بخش دوم به تصویر کشیده شد.

نتیجه‏ى 3 و 4 به این مهم مى‏پردازد که معیار و محور اصلى رفتارهاى جمعى و فردى حضرت (ع(، مبانى ارزشى بوده است. عناصرى که این مبانى را شکل مى‏دهند در پنج مقوله‏ى واقع گرایى، حق مدارى، کمال جویى، خدا محورى و انسان مدارى قرار مى‏گیرند. این مقوله‏ها بر پایه‏ى توضیحاتى که در بخش چهارم ارایه گردید، به صورت طولى مؤید یکدیگر بوده و اعتبار رتبى و ارزش جایگاه هر یک، به واسطه‏ى ارتباط وجودى است که بین آنها برقرار مى‏باشد.

بنابراین، مدل مفهومى فوق به صورت زیر تکمیل خواهد شد: